Яйцето – да бъде или да не бъде?

26 май 2019 г., 20:34
1500

Shutterstock

Дълго време яйцето незаслужено се е смятало за вредна храна. Всъщност то предлага редица предимства за здравето! Ето някои от тях:

1. Яйцата и холестеролът

Повечето хора все още гледат на яйцето с известно подозрение. Съдържало прекалено много холестерол, а това се отразявало негативно на сърдечно-съдовата система. Наистина, яйцата съдържат доста холестерол. Дневната потребност на човека е около 300 милиграма, колкото има в едно голямо яйце. Според австрийската диетоложка Сандра Холазек обаче съдържащо се в яйцето вещество лецитин ограничава действието на холестерола. Освен това неговите фосфолипиди влияят благоприятно върху „добрия“ HDL холестерол и спомагат за разтварянето му в кръвния поток. Така учените отдавна са установили, че няма пряка връзка между консумацията на яйца и сърдечните заболявания.  

2. Жълтъкът

Жълтъкът е богат източник на много витамини като фолиева киселина и витамините А, В2, D, Е и К. Той съдържа също така минерали, например цинк. Кокошото яйце прави кожата гладка и подобрява зрението. Холазек допълва: „И свареното яйце изобилства от тези полезни вещества, защото в процеса на варене не се губи почти нищо.“

3. Яйцата правят хората щастливи

Яйцата съдържат веществото триптофан. Организмът го преобразува в „хормона на щастието“ серотонин, който се освобождава и след секс или при любовни ласки. Учени от университета в Лайден са установили зависимост между триптофана в яйцето и великодушието. Хората, които ядат повече яйца, правят по-щедри дарения. Впрочем триптофан се съдържа също в рибата, прясното мляко, соята и сиренето.

4. Пълноценен белтък и аминокиселини

За спортистите и хората, които се стремят да отслабнат, яйцата са истински дар божи. Както е известно, яйцето съдържа пълноценен белтък и аминокиселини. Порция белтък малко преди лягане осигурява допълнителен растеж на мускулите по време на сън, тъй като извлича по-бърза полза от съдържащите се в него аминокиселини. Животинският протеин съдържа всички есенциални аминокиселини, които трябва да включва всекидневното меню, особено по време на тренировки.

Колко яйца на ден е допустимо да ядем? По принцип специалистите препоръчват консумацията да не надвишава 2-3 кокоши яйца седмично. Това се отнася не само за твърдо сварените яйца, а и за преработените, които се използват в макаронени изделия и сладкиши.  По специални поводи обаче (например Великден) по изключение може без угризения да се консумират до две яйца на ден.

Адаптация: Цветелина Велчева

Коментари