Без съмнение мозъкът е най-мистериозният човешки орган. Дори и след един век на непрестанни проучвания, тази розово-сива купчина неврони не спира да изненадва учените. Изследователите продължават да се опитват да създадат по-подробни карти на нашия мозък, които да улеснят неговото изучаване. Именно по този начин един невроучен се натъква на нещо невероятно – нов, „скрит“ регион от нашето сиво вещество.

Проф. Джордж Паксинос от Австралийския изследователски институт (NeuRA) се натъква на тази находка, докато е изработвал атлас на морфологията и връзките между човешкия мозък и гръбначния стълб. Според него новият регион, наречен Endorestiform Nucleus, е неизвестен на науката. Той е описан подробно в книгата Human Brainstem: Cytoarchitecture, Chemoarchitecture, Myeloarchitecture.

Проф. Паксинос заяви, че той е подозирал за съществуването на Endorestiform Nucleus вече близо 30 години. Просто до този момент не е могъл да го докаже. Сега, с помощта на новите технологии, той успява да покаже, че въпросният регион всъщност представлява ясно откроимо ядро. То е функционално отделно от заобикалящието го аксони – дълги и тънки израстъци на нервната клетка.

То се намира в основата на мозъка, където се свързва с гръбначния мозък - това е област, която принципно отговаря за нашата поза, баланс и движение. „Мога само да предполагам каква е неговата функция, но като се има предвид в коя част на мозъка е открит, може би отговаря за някои наши прецизни двигателни функции“, коментира проф. Паксинос.

"Този регион е интересен, тъй като осъства при маймуната резус и други животни, които сме изучавали - добавя професорът. - Може би именно тази област, както и големината на мозъка ни, прави хората уникални."

„Въпреки че им харесва да правят музика, не мога да си представя как някое шимпанзе свири на китара толкова добре, колкото един човек.

Според NeuRa това откритие би могло да отвори нови врати за лечението на заболявания като болест на Парконсон.