Новината е сензационна, шокираща, създадена да удивлява и забавлява света. 

За жалост обаче, няма нищо с реалността. 

Но след като вече четете, вероятно ще бъдете заинтригувани от едно твърде навременно изследване, посветено на поведението на потребителите в социалните медии, когато става дума за споделяне, коментиране, четене или нечетене. 

Заглавието, което привлече вниманието ви по-горе, е използвано от редакторите на IFL Science с експериментална цел. Те са забелязали, че много от хората, които следят изданието в социалните медии, редовно „харесват“, споделят и коментират материалите им, често без изобщо да ги прочетат. И те не са единствените. 

Преди време NPR споделя статия със заглавие „Защо Америка вече не чете?“. Шегата е, че ако последвате линка, няма да откриете никаква статия. Авторите само чакат да видят дали техните читатели ще се включат с мнение, без изобщо да погледнат текста. И не остават разочаровани. В коментарите се срещат от обичайните „заради смартфоните и айпадите“, през „аз чета всеки ден, понякога много пъти“, до анализи от близо страница, посветени на темата.

IFL Science прави подобен експеримент, който щедро жъне очакваните резултати. Читателите споделят, коментират, карат се помежду си и нападат изданието, без изобщо да погледнат, че съдържанието няма нищо общо с подвеждащото заглавие. 

Група компютърни учени от Колумбийския университет в САЩ и Националния институт на Франция анализират база данни от над 2,8 милиона новинарски статии онлайн, споделени в Twitter. Те установяват, че 59 процента от линковете са споделени, без изобщо да е кликвано върху тях, което предполага, че потребителите на социалните медии масово предпочитат да споделят съдържание, отколкото да го четат.

„Това е типично за модерната консумация на информация“ – пишат те. „Хората формират мнение, базирано на резюме, или на резюме на резюмето, без да положат усилието да се задълбочат.“

Друго изследване сочи, че по-малко от половината хора споделят информация в социалните медии, за да информират или „обогатят“ хората около тях. 68 процента от потребителите не скриват, че споделят информация, за да оформят определен образ за себе си, да „определят“ себе си в някакъв смисъл. 

Всичко това поставя въпроса дали социалните медии не са просто една куха резонираща кутия, в която всички „харесваме“ страници и гледни точки, за да затвърдим собствените си убеждения или да си създадем определен имидж, без да ценим информацията сама по себе си. Дори самият алгоритъм на социалните медии е такъв, че нещата, които „харесвате“ и споделяте, се появяват все по-често в началната ви страница. Вероятно всеки е наясно с това, както и с опасността от формиране на една доста изкривена картина за света. 

Ако сте прочели всичко дотук, можете с право да се гордеете, че сте от малцината, които наистина четат попадналото пред очите им. Извиняваме се за подвеждащото заглавие. Може обаче да се позабавлявате, като споделите статията и видите кой ще отвори дискусия за марихуана, извънземни и новинарски сензации, без изобщо да я прочете. 

Благодарим на IFL Science за страхотния социален експеримент.