Хората, които публикуват в социалните медии през нощта, са по-склонни да проявяват признаци на психически проблеми, показва ново проучване, цитирано от агенция ДПА.

Нощната активност в социалните мрежи и връзката ѝ с депресията

Изследването установява, че потребителите, активни онлайн между 23:00 и 5:00 часа, по-често проявяват симптоми на депресия и тревожност.

Досегашните проучвания са разглеждали основно честотата на използване на социалните мрежи, но учените от Университета в Бристъл искали да разберат дали времето от денонощието също има значение.

Анализ на публикации в платформата „X“ (бивш Twitter)

За целите на изследването са анализирани 18 288 публикации (включително ретуитове), направени между януари 2008 г. и февруари 2023 г., преди Twitter да промени името си на „X“.

Резултатите показват, че хората, които основно публикуват през нощта, имат по-лошо психическо благосъстояние в сравнение с тези, които са активни през деня.

Авторите посочват, че публикуването през нощта обяснява близо 2% от вариациите в психичното здраве.

Как нощното публикуване влияе на съня и мозъка

Според учените нощната активност онлайн може да доведе до „когнитивно възбуждане“, което затруднява заспиването.

Освен това синята светлина от смартфоните може да намали производството на мелатонин – хормон, който регулира съня.

„Всички тези фактори могат да се комбинират, за да забавят началото на съня и да доведат до по-лошо качество и количество на съня“, пишат авторите в списанието Scientific Reports, цитирани от ДПА.

Изводите на учените от Университета в Бристъл

Даниел Джойнсън, докторант и водещ автор на изследването, подчертава, че въздействието на социалните медии върху психичното здраве зависи не само от времето, но и от начина, по който потребителите взаимодействат с тях.

„Нашата статия подчертава потенциалната вреда от едно много специфично поведение: публикуването на съдържание през нощта“, казва Джойнсън.

Той добавя, че подобни изследвания могат да помогнат за информиране и превенция на вредното използване на социалните медии, както и за разработване на политики и законодателни мерки, насърчаващи по-здравословно онлайн поведение.