Тревожите се, че паметта ви отслабва? Трудно ви е да съсредоточите вниманието си върху всекидневните задачи? Ако отговорът на тези въпроси е "да", международни експерти, цитирани от в. "Дейли експрес", препоръчват спазването на следните "златни правила" за добро здраве на мозъка

Консумирайте полезни мазнини

Около 60 процента от мозъчното вещество се състои от мазнини, основно омега-3 мастни киселини. Смята се, че въпросните мастни киселини подобряват концентрацията, запаметяването и настроението.

Отличен източник на омега-3 мастни киселини са мазните риби като скумрия, сьомга и сардини, лененото семе, чията, орехите.

Други здравословни мазнини като мононенаситените мастни киселини могат да се набавят от зехтина и авокадото.

Хапвайте яйца на закуска

Закуската с яйца е отлично средство за сутрешен мозъчен заряд. Протеините в яйчния жълтък повишават нивата на аминокиселините в кръвта и са важни за производството на невротрансмитерите допамин и серотонин, които играят ключова роля за доброто настроение. Яйцата освен това съдържат полезния за добра памет холин (витамин В4).

Подправяйте ястията с куркума

Редица изследвания са установили ползата от подправката куркума за доброто мозъчно здраве. Активното ѝ вещество куркумин подобрява паметта, забавя свързаното с възрастта намаляване на познавателните способности и противодейства на депресията.

Стимулирайте мозъка

Колкото повече "предизвиквате" мозъка, толкова повече невронни пътеки създава органът. Не се колебайте да изпробвате нов спорт, да прочетете стимулираща мисленето книга или да усвоите нов език.

Не се лишавайте от сън

Тялото използва съня, за да ремонтира и обновява мозъчните клетки. Изследвания са установили, че сънят допринася за растежа на нови неврони в части от мозъка, отговорни за дългосрочната памет. Качествената почивка подобрява също способността за фокусиране и запаметяване на нова информация.

Включвайте в менюто ферментирали храни

Човешките черва се обитават от миниатюрни полезни бактерии, оказващи благоприятно влияние върху мозъка. Въпросните микроорганизми отделят невротрансмитери и аминокиселини, които контролират възпалителните процеси и производството на хормони и оказват въздействие върху мозъчните функции. Консумацията на ферментирали продукти като кисело мляко, кефир и кисело зеле стимулира полезните чревни бактерии.

Наблягайте на зелените храни

Зелените продукти като спанак, броколи и кейл са отлична храна за мозъка. Те освен това са източник на магнезий, който помага на тялото и ума да противодействат на стреса. Включвайте поне две порции зелени храни във всекидневното си меню.

Движете се

Само 30 минути движение на ден са достатъчни за добро мозъчно здраве. Аеробните упражнения като ходене пеша, бягане и плуване допринасят за развитието на нови мозъчни клетки и противодействат на отслабването на паметта. Движението подобрява и комуникацията между мозъчните клетки, като по този начин подпомага запаметяването и мисленето.