Нови свидетелства показват, че на Титаник е имало сериозен проблем още преди айсберга

05 януари 2017 г., 09:52
4764

Anton_Ivanov / Shutterstock

Повече от век след съдбовното плаване експертите продължават да откриват нови неща за това какво се е случило на борда на Титаник. И сега има нови доказателства, че пожар под палубата може да е изиграл голяма роля за потъването му, пише Science Alert.

Ирландският журналист и писател Сенан Молони, който изучава бедствието в продължение на 30 години, казва, че отслабените секции на корпуса са направили невъзможно за Титаник да издържи на сблъсъка с айсберга. 

Неговата нова хипотеза е представена в документалния филм по Канал 4 във Великобритания, наречен Titanic: The New Evidence. 

„Официалните проучвания за Титаник изкарват потъването Божие дело - казва Молони пред The Times. Това не е просто история за сблъсък с айсберг и потъване. Това е перфектна бура от извънредни фактори, които се събират заедно: огън, лед и престъпна небрежност.“

Трябва да подчертае, че официалните лица винаги са знаели, че е имало пожар на борда на Титаник – пожар, който е тлеел във въглищен бункер номер 6 след като корабът напуснал Белфаст в Северна Ирландия за Саутхемптън на южния бряг на Англия. 

Въпреки това влиянието на пожара е подценено в първоначалното разследване на катастрофата.

Това, което е ново, са снимките, които показват тъмните петна по корпуса – открити скоро като част от частен търг – и предположението на Молони, че тази повреда е важна част от потъването. 

Той е открил тези тъмни петна на няколко снимки близо до бункер 6 и до местата, където айсбергът е нанесъл най-силните удари по корпуса. 

В документалния си филм Молони твърди, че огънят е нагрял преградите на корпуса до 1000 C и заради това те не са имали никакъв шанс срещу приближаващия леден блок. 

„Имаме експерти по металургия, които казват, че когато стигне такова равнище на температура, стоманата става чуплива и силата ѝ намалява до 75 процента.“ –  казва Молони за The Times. 

Има и друг обрат в хипотезата за пожара, който е предложен първоначално от авиокосмическия инженер Робърт Есенхай от Държавния университет на Охайо през 2004 г.

От край време е известно, че Титаник се е движил по-бързо, отколкото трябва, когато се е ударил с айсберга, но никой не е бил сигурен защо. Според Есенхай това може да е било резултат от усилията на моряците да изгасят огъня.

Когато екипажът изрива въглища от бункера в котела на парната машина – за да се опита да отстрани източника на пожара – движението на кораба по всяка вероятност се е ускорило, смята Есенхай. 

През 2007 идеята, че пожарът има вина за потъването, е повдигната отново – този път Рей Бостън, писател и изследовател, предполага, че пожарът е започнал по време на тестовете за скоростта преди корабът да напусне Саутхемптън, но пламъците още не са били угасени по време на първото плаване. 

С новите фотографски доказателства и свидетелствата от тогавашните моряци, Молони създава убедителна хипотеза, но не всички са съгласни с неговите заключения.

„Със сигурност е имало пожар – казва бившият секретар на Британското дружество Титаник Дейвид Хил пред Times. “Той е отплавал в сряда и не са го угасили до събота, тъй че трябва да е бил голям.“

„Дали е променил нещата? Моето лично мнение е, че не е имал влияние. Просто показва, че дори след всички тези години този стар кораб продължава да изкарва нови неща, които да поддържат загадката. Това е просто удивително.“

Ключови думи:
Коментари