Има и друг обрат в хипотезата за пожара, който е предложен първоначално от авиокосмическия инженер Робърт Есенхай от Държавния университет на Охайо през 2004 г.

От край време е известно, че Титаник се е движил по-бързо, отколкото трябва, когато се е ударил с айсберга, но никой не е бил сигурен защо. Според Есенхай това може да е било резултат от усилията на моряците да изгасят огъня.

Когато екипажът изрива въглища от бункера в котела на парната машина – за да се опита да отстрани източника на пожара – движението на кораба по всяка вероятност се е ускорило, смята Есенхай. 

През 2007 идеята, че пожарът има вина за потъването, е повдигната отново – този път Рей Бостън, писател и изследовател, предполага, че пожарът е започнал по време на тестовете за скоростта преди корабът да напусне Саутхемптън, но пламъците още не са били угасени по време на първото плаване. 

С новите фотографски доказателства и свидетелствата от тогавашните моряци, Молони създава убедителна хипотеза, но не всички са съгласни с неговите заключения.

„Със сигурност е имало пожар – казва бившият секретар на Британското дружество Титаник Дейвид Хил пред Times. “Той е отплавал в сряда и не са го угасили до събота, тъй че трябва да е бил голям.“

„Дали е променил нещата? Моето лично мнение е, че не е имал влияние. Просто показва, че дори след всички тези години този стар кораб продължава да изкарва нови неща, които да поддържат загадката. Това е просто удивително.“