Откриха земеподобна планета в най-близката до нас звездна система!

25 август 2016 г., 08:00
1945

Илюстрация: ESO / М. Корнмесър

Европейската южна обсерватория (ESO) потвърди, че е открила нова екзопланета. Тя се казва Proxima b и се намира в обитаемата зона на Proxima Centauri – червена звезда-джудже в Алфа Кентавър, най-близката до нас звездна система, пише Science Alert.

Това определено е гигантско събитие, тъй като означава, че земеподобна планета, която може да поддържа живот, се намира само на 4,2 светлинни години от нас. Все още са нужни допълнителни изследвания, за да се потвърдят характеристиките на атмосферата и възможностите за съществуване на течна вода на повърхността. Екипът от ESO обаче вече има план как би могъл да стори това.

„До момента са открити доста екзопланети. Тепърва ще бъдат откривани още. Но разпознаването на най-близката до Земята е наистина голямо постижение за нас“, коментира Гилем Англада-Ескуде, един от участниците в проекта.

И наистина – фактът, че Proxima b се намира в Алфа Кентавър, я прави най-близката екзопланета, откривана някога.

Екипът успява да открие този земеподобен свят по време на наблюдения, извършени през първата половина на 2016 г. Впоследствие те сравняват своите данни с наблюдения от преди 16 години, направени от телескопи от целия свят, и се натъкват на достатъчно статистически доказателства, които да подкрепят твърденията им.

За момента знаем, че Proxima b е около 1,3 пъти по-голяма от Земята. Най-вероятно е скалиста. Орбитира приблизително на 6,92 млн. км от Proxima Centauri. Нужни са й 11,2 дни, за да завърши обиколката си.

Температурите на повърхността са около -40 градуса по Целзий. Освен това има вероятност на повърхността да има атмосфера и течна вода – характеристики, ключови за оформянето на живот на планетата.

Екипът се надява, че в не чак толкова далечното бъдеще ще можем да изпратим сонди, които да направят нужните проверки. Освен учените ще потърсят помощта на Марк Зукърбърг, Стивън Хокинг и руският милиардер Юри Милнер.

Можете да прочетете повече за откритията им в Nature.