Астронавтите, които ще летят до Марс в близкото бъдеще, ще бъдат изложени на двойно по-голям риск от развиване на ракови заболявания, отколкото се смяташе досега. Мрачната прогноза е в резултат на нов модел, който показва как космическата радиация може да има унищожителен ефект върху здравите клетки на човешкия организъм.

Идеята, че клетките могат да бъдат увредени и да мутират под влияние на радиацията на Космоса, е отдавна известна. Но допълнението, че тези увредени клетки може да увредят на свой ред здрави и “невинни” клетки, които първоначално не са били засегнати от радиацията, не е била включена в предишните прогнози. Песимистичната хипотеза разкрива нова потенциална заплаха към туристите на Марс.

“Изследването на Марс ще наложи мисии от минимум 900 дни и дори по-дълги. То включва повече от една година в дълбокия Космос, през което време астронавтите ще бъдат изложени на всякакви космически енергии с отрицателно йонно излъчване, които не могат да се избегнат,” обяснява астрономът Кучинота.

С други думи, може би е по-добре на този етап да оставите на заден план мечтите си за пренасяне на Червената планета. Особено на фона на това, че по-рано тази година учени предупредиха, че по време на полета до Марс астронавтите могат да развият и деменция и неконтролируемо чувство на страх - наричано "космически мозък".