Днес Юпитер е най-близо до Земята, можем да я наблюдаваме без телескоп

10 юни 2019 г., 16:11
1247

Юпитер ще е най-близо до Земята в понеделник, когато ще е в опозиция, т.е. двете планети ще са на една линия към Слънцето. Източник: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill © CC BY

Днес Юпитер, най-голямата планета в Слънчевата система, ще е толкова близо до нашата планета, че ще може да бъде наблюдавана без телескоп, а само с бинокъл или невъоръжено око. Дори някои от луните й - Йо, Европа, Ганимед и Калисто - също ще бъдат лесно разпознаваеми.

Земята и Юпитер ще застанат на една линия към Слънцето. Небесното явление ще може да се наблюдава цяла нощ, като с просто око или бинокъл ще могат да се видят цветовете, райетата и петната на Юпитер.

Юпитер е петата по отдалеченост от Слънцето планета и най-голямата (с голяма преднина) в Слънчевата система. Юпитер и другите газови гиганти в Слънчевата система (Сатурн, Уран и Нептун) са известни още като юпитероподобни планети, планети-гиганти.

Юпитер е известен на човечеството още от древни времена, и присъства във вярванията и митологиите на много култури. Планетата е именувана от римляните и носи името на бог Юпитер от тяхната митология. В гръцката митология това е главният бог, гръмовержецът Зевс. Затова астрономическият символ е стилизирано изображение на светкавица. Погледнат от Земята, Юпитер има величина от -2,94, което го прави най-яркият обект на нощното небе след Луната и Венера.