Провалът като катализатор на промяна

04 април 2018 г., 11:20
637

Снимка: Shutterstock

Провал. Всеки се ужасява от тази дума, особено предприемачите и изпълнителните директори. Тя ги стресира и тревожи повече, отколкото трябва. Дори на най-умните и успели предприемачи понякога се провалят. Уверявам ви, аз самият имам опит в това.

Провалът може да ви повали или да ви извиси. Случва ли се да ви стъписа и обърка? Или ви подтиква към самоанализ и желание да приложите научените уроците? Най-важното е как ще продължите оттук нататък. За всеки човек на тази земя, провалът може да бъде един от най-важните уроци, не само в бизнеса, но и в живота.

Ето няколко важни поуки, които си извлякох от неуспехите. Ако се вслушате в тях, може би ще предотвратите и своите:

1. Провалът ни принуждава да мислим различно

Без неуспехите, щяхме да правим същото нещо отново и отново. Та защо би ни притрябвало да се променяме? Но ако използвате един и същи подход към проблемите, ще се придържате към инструментите и тактиките, за които знаете, че дават резултат, без дори да се замисляте за необходимостта за радикална промяна. И все пак, конкурентите ви ще намерят хиляди начини да ви засенчат, защото те вече са се проваляли, изоставайки от вас на пазара, и искат да създават иновации. А последните са една от непланираните рожби на провала.

2. Провалът в една сфера може да означава успех в друга

Предприемачите винаги сме вманиачени по това, да бъдем „първи“, тоест да си извоюваме най-голям пазарен дял в определена индустрия. Но наблюденията ми върху начинаещи и големи компании сочат, че да се провалиш като търговски лидер в една област може да доведе до големи успехи в други сфери.

Например, спомнете си първите войни между интернет търсачките. Някога се очакваше, че благодарение на своята, Yahoo ще бъде най-голямата компания в света. Въпреки това, през 1998 се появи Google, която през 2000 набра популярност благодарение на своя гладък интерфейс и простичък дизайн. Така Yahoo загуби инерцията си и хората от компанията се пренасочиха към пазара за генериране на съдържание. Въпреки че беше една от първите и най-стари търсачки, Yahoo се провали пред Google. Но компанията обърна провала в успех и сега е един от най-големите доставчици на съдържание в света.

3. Продуктовият маркетинг е също толкова важен, колкото и самият продукт

За съжаление, историята помни много случаи, в които по-добрият продукт е губил на големите пазари. Betamax, технически погледнато, беше по-силен от VHSMicrosoft Zune бе смятан за по-добър от iPod по ред причини, но никога не успя да прекърши пазарната мощта на Apple.

Дори продуктът ви да има всички екстри, най-лъскавия дизайн и да доставя най-добрата връзка, той пак може да се провали. Изправял съм се очи в очи с конкуренцията с ясната представа, че имаме най-добрия продукт, но въпреки това сме се сблъсквали с неуспех. Такива ситуации ни подсказват, че продуктовият маркетинг е също толкова важен, колкото самият продукт.

4. Не чакайте вечна лоялност от клиентите, ако не им дадете причина да ви бъдат верни

Най-сетне сте пробили на пазара, за вас се пишат добри рецензии, получавате финансиране, а клиентите ви се увеличават. Въпросът е как ще ги задържите? Една от най-честите грешки в бизнеса е да не подхранвате лоялността на клиентите, докато сте в процес на създаване на нов продукт. За щастие, в света на дигиталния бизнес има много начини да научите тази тънкост. Отношенията с клиентите са също толкова важни, колкото иновативността. Простички неща, като например поддържан профил в социалните мрежи, инфографики, полезни статии и други маркетингови методи, ще ви помогнат да сте свързани с клиентите и да им служите като съветник и мисловен водач в бранша си.

5. Това, което не правите, е също толкова важно, колкото това, което правите

Една от най-честите грешки и причини за неуспех на повечето иноватори е, че мислят прекалено много. Сред тях е и синдромът „100 баби – хилаво бебе”, резултатите от който са натруфен дизайн или продукт, претоварен от много приложения. С няколко думи, понижавате качеството и стойността на продукта. В друг случай, същият синдром може да забави процеса и да прати проекта в девета глуха. На много компании им се иска да бяха действали на принципа „просто и глупаво“, след като са осъзнали допуснатите грешки. Понякога най-добрият начин да пазите ценността и интегритета на продукта си, е да се въздържите от прекалено мислене и бурни реакции и да не зацикляте върху дизайна.

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.

Ключови думи:
Коментари