Провал. Всеки се ужасява от тази дума, особено предприемачите и изпълнителните директори. Тя ги стресира и тревожи повече, отколкото трябва. Дори на най-умните и успели предприемачи понякога се провалят. Уверявам ви, аз самият имам опит в това.

Провалът може да ви повали или да ви извиси. Случва ли се да ви стъписа и обърка? Или ви подтиква към самоанализ и желание да приложите научените уроците? Най-важното е как ще продължите оттук нататък. За всеки човек на тази земя, провалът може да бъде един от най-важните уроци, не само в бизнеса, но и в живота.

Ето няколко важни поуки, които си извлякох от неуспехите. Ако се вслушате в тях, може би ще предотвратите и своите:

1. Провалът ни принуждава да мислим различно

Без неуспехите, щяхме да правим същото нещо отново и отново. Та защо би ни притрябвало да се променяме? Но ако използвате един и същи подход към проблемите, ще се придържате към инструментите и тактиките, за които знаете, че дават резултат, без дори да се замисляте за необходимостта за радикална промяна. И все пак, конкурентите ви ще намерят хиляди начини да ви засенчат, защото те вече са се проваляли, изоставайки от вас на пазара, и искат да създават иновации. А последните са една от непланираните рожби на провала.

2. Провалът в една сфера може да означава успех в друга

Предприемачите винаги сме вманиачени по това, да бъдем „първи“, тоест да си извоюваме най-голям пазарен дял в определена индустрия. Но наблюденията ми върху начинаещи и големи компании сочат, че да се провалиш като търговски лидер в една област може да доведе до големи успехи в други сфери.

Например, спомнете си първите войни между интернет търсачките. Някога се очакваше, че благодарение на своята, Yahoo ще бъде най-голямата компания в света. Въпреки това, през 1998 се появи Google, която през 2000 набра популярност благодарение на своя гладък интерфейс и простичък дизайн. Така Yahoo загуби инерцията си и хората от компанията се пренасочиха към пазара за генериране на съдържание. Въпреки че беше една от първите и най-стари търсачки, Yahoo се провали пред Google. Но компанията обърна провала в успех и сега е един от най-големите доставчици на съдържание в света.