Предците ни са обичали рибата си добре опечена, предаде АФП, цитирайки открития на израелски археолози. Това са най-старите доказателства за кулинарните предпочитания преди 780 000 години.

„Сякаш подреждаме пъзел и така можем да разкажем историята на човешката еволюция“, каза Ирит Зохар, водещ автор на научното изследване, публикувано в понеделник в сп. Nature Ecology and Evolution.

Все още знаем сравнително малко за хранителните навици на хората от праисторическата епоха. Публикацията на Зохар разкрива доказателства за готвене както при Homo sapiens, така и при неандерталците преди 170 000 години.

Палеонтолозите смятат, че сготвената храна е допринесла за укрепването и разпространението на нашия вид, тъй като е по-лесносмилаема и по-полезна за организма.

Публикацията на Ирит Зохар, специалист по подводна археология в Музея по естествена история към университета в Тел Авив, е плод на 16 години проучвания. Научното изследване използва каталог на останки от риби, намерени край бреговете на река Йордан. Някои находки обаче не съдържат почти никакви кости и зъби, казва Зохар. Това е първото доказателство за готвене, тъй като костите на рибите се запазват изключително добре във фосилите. При загряване на няколкостотин градуса температура те се трансформират в желатин.

Археолозите са открили и парчета от въглен, които би трябвало да са били в огнище, пише БТА. Според учените Homo erectus е открил начин за палене на огън преди около 1,7 млн. години. Паленето на огън за топлина обаче не означава, че Homo erectus е готвил храната си.

Друго доказателство за това, че готвенето е било познато преди 780 000 години, е фактът, че остатъците показват селектирането на видовете риба. Трансформацията на емайла на зъбите на рибите също показва, че е използвано нагряване между 200 и 500 градуса по Целзий. Рибите не са овъглени, а опечени.

Засега няма категоричен отговор по какъв начин се е случило това готвене. Вероятно е използвана зарита в земята пещ.

Изследването е публикувано в Nature Ecology and Evolution.