В късните часове на петъчната вечер звъня по Zoom на Джейми, амбициозен млад предприемач, на когото бях ментор през последната година. Той бърза да ми разкаже за най-новото си начинание и за светкавичния растеж, който неговата нова компания е постигнала за няколко кратки месеца. „Това е прекрасна новина. Не забравяй обаче от време на време да забавяш темпото“, казвам му аз. След това го питам какво му дава всичката тази енергия, на което ми отговаря с усмивка и поклащане на глава: „В момента ли? Не много неща.“

Джейми ми разказва за дългите часове, които работи всеки ден, опитвайки да свърши възможно най-много работа. Той описва в детайли имейлите, които чете през уикендите, и множеството задачи, които го очакват всяка сутрин. „Имам чувството, че се давя“, споделя той, след изреждането на всичките си задължения. За съжаление, това далеч не е първият път, който съм чувал тази фраза. Като лидер аз знам, че всички хора, заемащи ръководни позиции, са обсебени от постигането на върхова продуктивност. Освен това, няма съмнение, че най-успешните организации са онези, които успяват да създадат работна среда, позволяваща на техните служители да дават най-доброто от себе си. Съществували обаче граница, чието преминаване прави продуктивността проблемна?

В случая с Джейми, непрекъснатата работа ускорява растежа на неговата компания, но същевременно с това убива един не по-малко ценен фактор в работата – страстта. Социологът Трейси Брауър твърди, че манията по продуктивността стеснява нашето полезрение, което води до демотивация. „Когато продуктивността се поставя на първо място, човек започва да се фокусира изцяло върху малките детайли по дадена задача и забравя напълно за по-голямата картина“, казва Брауър. Тя също така посочва, че този хипер фокус може да бъде вреден и за нашата психика, тъй като внася повече стрес в ежедневието ни. По тази причина е важно както лидерите, така и служителите да се концентрират върху намирането на щастлива среда.

Желанието за бързо изкачване на стълбицата на успеха е сред основните виновници за манията ни за продуктивност. В крайна сметка обаче това безмилостно преследване на приходи и растеж убива онази страст, която е изиграла ключова роля в създаването на целия този бизнес. Страстта подхранва нашата творческа енергия и ни подготвя да изградим нещо значимо от това, което правим. Редакторът на RescueTime Джори Макей пише че „креативността зависи от това доколко човек е отворен към нови идеи, експериментиране и намиране на смисъл в работата“. „Всички тези качества обаче изчезват, когато страдате от бърнаут“, добавя той.

Когато сме претоварени обаче не страда само представянето ни в работата, а и удовлетворението ни от живота като цяло. Ако сте се натоварили с твърде много задачи и вече трудно намирате мотивация за тяхното изпълнение, има няколко неща, които може да направите, за да разпалите отново страстта си към работата.

Дайте приоритет на стимулиращата работа

В ежедневието си всички имаме определено количество досадни задачи, които трябва да изпълним. Те обаче не трябва да отнемат по-голямата част от деня ни. Макар че поемането на възможно най-много скучни и еднотипни задачи може да ви накара да се чувствате по-продуктивни, в действителност това изсмуква творческата ви енергия.

„Имайки предвид факта, че психическите ви ресурси са ограничени, трябва да се уверите, че ги използвате за правилните задачи. Барнаута убива мотивацията и прави работата по проекти, които не привличат интереса ви, кошмарен процес“, казва Брауър. Нейният съвет е да включите в работния си график достатъчно задачи, които ви карат да отивате на работа въодушевени.

Разберете какви са вашите граници

В компанията си съм срещал много хора, които са ми разказвали сходни истории с тази на Джейми. Те са амбициозни и жадни за успехи, което ги кара да сравняват развитието на компанията с това на  Google и Amazon. Всичката тази енергия води до поемането на твърде голямо натоварване, прекалено рано. Те просто не знаят до къде се простират границите на техните възможности.

Истината е, че аз ги разбирам напълно, защото в миналото бях същия. Един от най-големите уроци, който съм научил през последните 15 години от развитието на моя бизнес, е да стоя далеч от т. нар. „култура на продуктивност“.

За мен „постоянно зает“ не е синоним на „успешен“. След като реших да не казвам „да“ на всяка възможност, която ми се открива, започнах да влагам времето и енергията си в нещата, които наистина имат значение, позволявайки на моята страст да движи развитието на бизнеса.

„Прекомерният фокус върху продуктивността обикновено води до поставяне на летвата твърде високо. Ако имате чувството, че нещо е недостижимо, то трудно може да си дадете причина изобщо да опитвате да го постигнете. По тази причина е добре да не се претоварвате и да поддържате висока мотивация“, казва Брауър.

Смисъл е по-важен от производителността

„Пандемията промени начина, по който много хора гледат на себе си и на своите цели“, пише Мерете Уедъл-Уедълсборг за Harvard Business Review. Тя обяснява, че в психологията на развитието „липсата на емоции е защитен механизъм в отговор на объркване , загуба и емоционалното натоварване, което идва от приспособяването към нови обстоятелства“.

Иначе казано, опитите за постигане на висока продуктивност при празен емоционален резервоар са напълно безполезни. Какъв е тогава антидота? Моето скромно мнение е, че всичко опира до намирането на смисъл в това, което правим. В крайна сметка правенето на повечето неща едновременно в преследването на продуктивност няма да ни помогне да постигнем житейските си цели.

„Работата ще запълни голяма част от живота ви и единственият начин да сте напълно удовлетворени е да правите това, което вярвате, че е добра работа. Eдинcтвeният нaчин дa въpшитe cтpaxoтнa paбoтa e дa oбичaтe тoвa, ĸoeтo пpaвитe“, казваше покойният Стив Джобс.

В бизнеса винаги ще има възходи и падения, но запазването на страстта, чувството за удовлетворение и знанието, че вашата работа помага на другите, ще ви даде нужната мотивация, за да продължите напред.

Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз