Хуанг Ю винаги е бил изключително привързан към Гарлик – коте на 2 годинки и половина от породата британска късокосместа. Ето защо когато то внезапно умира, той е буквално съкрушен. Решение обаче има и Хуанг решава… да го клонира.

Как? Благодарение на Sinogene – базирана в Пекин компания за клониране на домашни любимци, която е постигнала успех с над 40 кучета (включително първото полицейско). Техниката за клониране на соматични клетки (всички, които формират тялото и не са полови) е сравнително нова и когато става дума за котки, предизвикателствата са много. Sinogene обаче решава да опита.

„Репродуктивните и физиологическите характеристики на котките се различават от тези на повечето животни. При тях овулацията не е спонтанна. Котките са сред малкото животни, при които тя се индуцира – коментира ветеринарът Шин Женшенг. – Репродуктивният цикъл е специален и техниките за клониране са трудни. Операцията е тежка. Успешното култивиране на клонирани котки е сред малкото успешни случаи в света, което означава че Китай е направила гигантска стъпка в областта на клонирането.“

След близо едногодишни опити учените успяват да прехвърлят ембрион в сурогатна котка, която изнася развиващото се коте в продължение на 66 дни. Така Гарлик 2.0 се ражда по естествен път на 21 юли 2019 г. Неговият генетичен материал е изцяло извлечен от соматичните клетки на вече починалия Гарлик. Учените казват, че се наблюдавали новия Гарлик в продължение на почти един месец и могат спокойно да заявят, че неговото физическо състояние е добро и той не се държи по-различно от нормалните котенца.

Самата процедура излиза доста солено – близо 35 хил. долара, съобщава агенция Франс Прес. Ю обаче е категоричен, че всяка стотинка си е струвала.

„Котето ще продължи да се казва Гарлик, защото вярвам до дъното на сърцето си, че моето коте продължава своя живот в клонираното“, казва стопанинът в интервю.