Открай време знаем, че жените са изложени на по-висок риск от развиването на болестта на Алцхаймер в сравнение с мъжете. Защо обаче това е така? Учени смятат, че са открили отговора на тази медицинска мистерия. За всичко е виновен фоликулостимулиращият хормон (ФСХ, FSH).

В ново изследване, публикувано в научното издание Nature, изследователи от Медицинския университет Емори и Китайската академия на науките показват как женските хормони могат да имат значително въздействие върху формирането на амилоидни плаки и протеина тау в мозъка, а това, както знаете, са основните фактори, задвижващи развиването на невродегенеративните заболявания.

Екипът открива, че ФСХ – важен хормон при жените, който се увеличава по време на менопауза – влияе директно на невроните на мозъка и ускорява образуването на амилоидни плаки и тау посредством т.нар. пътека C/EBPβ/AEP.

„По време на менопауза серумната концентрация на ФХС се увеличава значително, свързва се с близкия ФСХ рецептор в невроните и активира пътеката C/EBPβ/AEP. Това довежда до Aβ и тау патологии и съответно до развиването на болест на Алцхаймер“, казва д-р Зейди Моне, един от авторите на проучването.

Специалистите достигат до тези заключения благодарение на множество експерименти, проведени върху мишки. В един от случаите те инжектират ФСХ в мъжка мишка и откриват, че хормонът стимулира развиването на ясни признаци, асоциирани с болестта на Алцхаймер. При друг забелязват как женските мишки с отстранени яйчници откликват на лечение с анти-ФСХ антитела, както и на заличаването на техните ФСХ рецептори. Това облекчава патологията на заболяването и подобрява когнитивната дисфункция.

Това не е първото проучване, което набеждава хормони за развиването на болестта на Алцхаймер. Друго проучване, публикувано по-рано тази година, показа, че ниските нива на тестостерон при възрастните мъже имат връзка с деменцията и болестта на Алцхаймер.

За в бъдеще изследователите се надяват, че ще могат да разберат как определени гени играят роля във взаимоотношението между ФСХ и Алцхаймер. Това от своя страна би спомогнало за разпознаването на хора, които са изложени на най-висок риск от невродегенеративни заболявания, и, разбира се, ще разшири познанията ни за тази ужасяваща болест.