За него може да направят и филм. „Самотният Джордж“ – заглавието на една драма, която ще развълнува света може би както някога „Моби Дик“.

В живота на гигантската костенурка от Галапагоските острови, която тихо напусна този свят в края на юни 2012 г., има всичко – преследване, стрелба, щастие, мъка и разочарование, приятелство. И смърт, но не и забрава. Защото с Джордж изчезна един цял вид от лицето на Земята – и ние станахме очевидци на това. Не е метеоритът, който погуби динозаврите, не е епична битка за оцеляване или лов – просто гигантска слонска костенурка угасна, без да остави нито един наследник. И ние се примирихме с това.

Учените пресмятат, че Джордж е доживял до 100 години. Официални лица от Еквадор, чиято територия са островите Галапагос, обещаха да разследват смъртта му, защото слонските костенурки като него обикновено доживяват до 200.

Без поколение, без каквито и да е останали живи роднини от вида му, Самотният Джордж бе

най-рядкото живо животно на планетата.

Затова се превърна в истинска звезда.

Той е открит на остров Пинта от унгарски изследовател през 1972 г. Дотогава се е смятало, че на този остров отдавна вече няма живот, тъй като китоловци са уловили всички костенурки за храна.

Всъщност местни хора били на лов за кози, видели, че нещо мърда, и стреляли. Чак после един от тях забелязал, че това не е коза, а костенурка. Бързо е установено, че е последен представител на подвида си - Chelonoidis nigra abingdoni. Закаран е на остров Санта Крус и специалистите го вписват в програмата си за развъждане. 40 години за него се грижи Фаусто Лерена, най-добрият му приятел.

„Той беше като член на семейството ми.

Когато ме видеше, протягаше врат и отваряше уста, сякаш да ме поздрави“, казва 72-годишният Фаусто. Днес вече той е самотният.

В галапагоския парк Джордж е настанен да живее с женска костенурка от близък до неговия вид, живяла в района на вулкана Улф. Споделя с нея едно затворено пространство в продължение на 15 години. Уви, гените им не се съчетават. Яйцата, които тя снася, са неоплодени. След това съдържателите на парка го настаняват да живее и с други костенурки, от о. Еспаньола. Техните гени са по-близки до неговите, но отново не се получава.

Обещана е награда от 10 000 долара

за този, който намери женска костенурка на о. Пинта, но така и няма кой да прибере парите.

Въпреки неуспеха си да остави поколение след себе си, Самотният Джордж не прекарва живота си сам и съвсем не страда от липса на внимание. Известни политици и звезди идват да се снимат с костенурката, кръстена също на звезда – на американския комик Джордж Гобел, който нарича себе си Самотния Джордж. Сред почитателите, дошли на крака при четириногото, са британският принц Чарлз, кино звездите Брат Пит и Анджелина Джоли. Тази костенурка успява да се прочуе по цял свят. Превръща се в жива емблема на необикновената, за мнозина извънземна флора и фауна на Галапагоските острови, някога изследвана от Чарлз Дарвин. Става символ на парка, посещаван от 180 000 души годишно.

Снимка: Andres Court / Shutterstock