Баснята „Костенурка и заек“ на Езоп ни учи, че самодоволството е опасно нещо и състезанието се печели бавно, но сигурно. Ново видео, заснето от изследователи на Сейшелите, представя същото послание, но с малко по-зловещ край. То показва как една невръстна рибарка решава, че няма проблем да се навърта около приближаващата се към нея (да, бавно) костенурка. В края на краищата самодоволството на птицата, тръгнала по стъпките на заека от баснята, се оказва фатално и костенурката – за изненада на всички – я убива и изяжда.

Убийството се превръща във фокус на научен труд, публикуван в Current Biology, в който изследователите, които стават свидетели на гледката, представят теорията, че това най-вероятно не е първата птица, изядена от костенурка. И няма и няма и да е последната.

„Гледаше директно рибарката и ходеше целенасочено към нея. Това беше много, много странно и напълно различно от нормалното поведение на костенурките – казва в прес съобщение авторът Джъстин Герлах, директор на биологичните изследвания в колежа „Питърхаус“ към Кеймбриджкия университет.

В продължение на 7 минути костенурката преследва малката рибарка, отказваща да напусне падналото дърво, протяга врат и се опитва да я захапе. Птицата, която очевидно осъзнава, че нещо не е наред, периодично я кълве, но в края на краищата се превръща в нейно ястие.

„Не можех да повярвам на очите си – казва Герлах. – Бях едновременно и ужасен, и удивен.“

И преди учените са се натъквали на костенурки, ядящи останки на други животни, но според Герлах досега никой не е успявал да установи дали тази храна е била нещо, на което са попаднали случайно или директно са убили. Сега видеото показва, че костенурките са напълно способни да убият други, макар и млади, животни.

По-интересното е, че целенасочените действия на костенурката показват, че тя знае как да преследва беззащитни птици. Рибарките гнездят по дърветата и ако паднат, те правят всичко, което е по силите им, за да се махнат от нея. Това потенциално би могло да обясни защо малката рибарка отказва да слезе от ствола дори тогава, когато костенурката вече е съвсем близо до нея. „Струваше ми се, че този конкретен индивид е ловувал успешно и преди – казва Герлах. – Изглежда знаеше какво прави.“.