Домашният ви гризач страда от безсъние? Единственото нещо, от което се нуждае, е хамак. И, разбира се, някой (вие) нежно да го полюшва.

Изследване на учени от университета на Лозана установи, че мишките заспиват по-бързо, ако ги полюлеят леко. За да достигнат до това заключение, изследователите поставят клетки с мишки върху люлеещи се платформи, наблюдават мозъчната активност на гризачите и отчитат качеството на съня им. Т установяват, че люлеенето ускорява заспиването и увеличава времетраенето на съня (без да влияе на дълбочината му).

Сходен ефект се наблюдава и при хората

Междувременно университета на Женева, Швейцария, установиха, че лекото люлеене помага не само на малките деца, но и на възрастните хора да заспиват по-бързо. И дори да спят по-дълбоко. Учените отдавна допускат, че човешката вестибуларна система играе роля, но не разполагат с убедителни доказателства за това.

За сметка на това специалистите са открили, че мишките харесват да бъдат люшкани четири пъти по-бързо от човека. Тази разлика вероятно се дължи на факта, че женските гризачи разнасят бебета си наоколо в уста, което оказва приспиващ ефект. Учените отбелязват, че е прекалено рано на базата на тези изследвания да се говори за споделени еволюционни механизми.

Специалистите са установили също, че мишки с липсващ ключов елемент от вестибуларната система изобщо не се влияят от приспивното люлеене - потвърждение за централната й роля в този ефект.