Еспериментално проверени факти за положителното влияние на домашните любимци върху физическото и психическото здраве на техните стопани. Кучета, които предусещат предстоящи епилептични пристъпи, помагат на деца с аутизъм или усещат промяната в нивата на инсулина при диабетици. Котки, които регулират кръвното налягане и сърдечния ритъм. Или с други думи казано, следващият материал е посветен на животните и начина, по който улесняват и подобряват живота ни...

"Няма по-добър психиатър на света от малкото кученце, ближещо лицето ти" - Бен Уилямс

"Да галиш и прегръщаш кучето, да чешиш и разрошваш козината му, успокоява ума и сърцето както най-проникновената медитация и има почти същия ефект за душата като молитвата" - Дийн Кунц

Фактите са недвусмислени - животните играят важна роля в живота ни. И тук не става дума само за кучетата-водачи. Кучета могат да бъдат обучени, за да предупредят стопанина си, страдащ от епилепсия, че след минути или дори часове ще има гърч (има случаи, в които кучето предусеща кризата 12 часа по-рано!). Това дава възможност да болния да се предпази, като вземе съответните медикаменти за блокиране на гърча или потърси своевременна помощ. Според някои изследователи, кучетата усещат неуловими за човека промени в поведението. Според други – излъчвана от тялото на болния специфична миризма, която сигнализира за предстоящата криза.

В подготовката на тези кучета е специализирана американската неправителствена организация 4 Paws for Ability. Освен кучета-водачи за незрящи и кучета, обучени да предусещат епилептични пристъпи, организацията осигурява и кучета-помощници за хора, които не чуват, деца с аутизъм или диабет тип 1, както и деца с хранителни алергии. Ето какво разказват от 4 Paws for Ability за необикновените способности на кучетата:

„Кучетата-помощници за нечуващи реагират на звуци, осъществяват физически контакт и са тренирани да отведат своя партньор до източника на звука. Те реагират на аларми за пожар, чукане на вратата, полицейски сирени и др., както и когато някой вика партньора им по име...

Кучетата за децата с аутизъм им позволяват да се чувстват по-уверени и самостоятелни. Подобряват съня им, помагат им да станат по-общителни, да допускат близост, намаляват чувството за страх и стремежа към изолация, помагат дадено повтарящо се действие, типично за аутиста, да се прекрати или да се замени със занимание с кучето...

Кучетата могат да надушват и специфичната миризма, която тялото отделя, когато в него настъпи химически дисбаланс при покачени или понижени нива на инсулина. Това позволява на родителите на деца с диабет да им дават по-голяма самостоятелност, без това да застрашава здравето им...

Не на последно място кучетата могат да бъдат обучени и да надушват съставки в храната, опасни за децата с алергии..."

Като цяло, животните все по-често присъстват в говорната терапия, занимателната терапия, физическата рехабилитация. Всеизвестно е например, че ездата и изобщо общуването с коне на деца с аутизъм повлиява благоприятно тяхното състояние.

Д-р Дана Кашоти от National Center for Health Research, САЩ, цитира проучвания, които показват, че хората с домашни животни са с по-здрави сърца, не боледуват толкова често, тренират повече и по-рядко са депресирани.

Две изследвания , проведени в Германия от Хедей и Грабда през 1996 и 2001 г., установяват, че хората, които имат домашен любимец (куче, котка, риба, птица...), по-рядко имат нужда да посещават доктор, в сравнение с тези, които нямат домашен любимец.

Алън, Бласкович и Мендес, от своя страна, установяват експериментално, че при стресови ситуации животните спомагат да се намали кръвното налягане и да се регулира сърдечният ритъм. Хората в първата имали домашен любимец (куче или котка), а тези във втората - не. Всички трябвало да решат математически задачи. След края на експеримента се оказало, че сърдечният ритъм и кръвното налягане на участниците в първата група били забележимо по-спокойни от тези на участниците във втората. Нещо повече, хората в първата група, чиито домашни любимци присъствали в стаята, допуснали значително по-малки грешки при решаването на задачите.