Една-едничка звезда, наречена S2, орбитира около свръхрмасивна черна дупка в центъра на нашата галактика. Нещо повече – тя демонстрира нагледно твърдение, направено в Общата теория на относителността. При това във възможно най-екстремната среда, която можем да си представим.

Позовавайки се на наблюдения, направени през последните десетилетия, астрономи показаха, че орбитата на S2 не е фиксирана елипсовидна, а се променя подобно на рисунка със спирограф. Това е феномен, известен като прецесия на Шварцшилд.

За първи път астрономи засичат прецесия на Шварцшилд около свръхрмасивна черна дупка, като по този начин демонстрират, че тя остава факт дори тогава, когато наблюдаваме орбитите на звезди в най-екстремната от гравитационна гледна точка среда.

В допълнение, уравненията от Общата теория на относителността могат да бъдат използвани, за да се предскажат орбиталните промени – и тези изчисления са паснали 1:1 с наблюденията, направени на S2.

„Общата теория на относителността на Айнщайн предрича, че обвързаните орбити на два обекта не са затворени (както е при законът на Нютон за гравитацията), а продължават напред в прецесия“, коментира астрофизикът Райнхард Генцел от института за извънземна физика „Макс Планк“.

„Този прочут ефект, наблюдаван за първи път в орбитата на Меркурий около Слънцето, е първото доказателство, подкрепящо Общата теория на относителността – допълва Генцел. – Днес, близо 100 години по-късно, ние засякохме същия ефект в движението на звезда, орбитираща компактният радио източник Стрелец А в център на Млечния път“.

S2 обикаля около Стрелец А и следва издължена, елиптична орбита на всеки 16 години. В най-близката си точка звездата се приближава на 17 светлинни години от черната дупка или малко повече от 4 пъти разстоянието между слънцето и Нептун