Много скоро слънчевата сонда „Паркър“ на NASA ще се превърне първия създаден от човечеството обект, който ще се приближи максимално близо до Слънцето. За да стигне до целта си, апаратът прибягна до помощта на Венера. През юли 2020-та „Паркър“ използва гравитацията на планетата, за да изкриви своята орбита по-близо до Слънцето, като междувременно успя да направи и няколко невероятни снимки. На една от тях се вижда нещо неочаквано – повърхността на Венера.

Защо неочаквано? За разлика от Земята Венера е покрита от изключително гъсти облаци. За да надникнат през тях, предишните космически апарати, включително японският „Акатцуки“, използваха радари и инфрачервени камери. Слънчевата сонда „Паркър“ от своя страна не разполага с нито едно от тези две неща. Нейната широкоъгълна камера WISPR е създадена така, че да може да прави снимки на слънчевата корона и вътрешната хелиосфера на нашата звезда във видимия спектър на светлината.

„WISPR е пригодена и тествана за наблюдения във видимия спектър на светлината. Очаквахме да видим облаци, но камерата успя да надникне директно през тях и да ни покаже повърхността“, казва Ангелос Вурлидас от лабораторията за приложна физика „Джонс Хопкинс“, който е и част от проекта WISPR.

„На практика WISPR улови топлинните емисии, излъчвани от повърхността на Венера – казва астрофизикът Брайън Ууд от американската военноморска лаборатория във Вашингтон. – Крайният резултат е изключително сходен със снимките, направени от космическия апарат „Атацуки“ в почти инфрачервените дължини на вълната.“

Венера, видяна от "Паркър". Източник: NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Laboratory/Guillermo Stenborg and Brendan Gallagher

Тези наблюдения над Венера вероятно ще окажат огромно въздействие върху цялата мисия. Ако WISPR може да вижда много повече от видимата светлина, то тази камера ще ни позволи да научим множество допълнително подробности за вътрешността на Слънцето. Планетарните учени, които изучават Венера, също са развълнувани, тъй като благодарение на наблюденията на „Паркър“ те получиха данни, които въобще не са очаквали.

Снимките показват и нощното сияние на планетата, както и Aphrodite Terra – най-големият високопланински регион на планетата.

Най-скорошното прелитане на сондата край Венера бе на 20 февруари. Това означава, че най-вероятно скоро ще научим още редица нови и интересни неща.