След повече от четири години на Марс мисията "ИнСайт" на NASA приключи, след като спускаемият апарат изчерпа мощността си, предадоха световните осведомителни агенции.

Американската космическа агенция съобщи, че ръководителите на мисията в Лабораторията за реактивно движение в Пасадена не са успели да се свържат с "ИнСайт", което ги е накарало да заключат, че слънчевите батерии на спускаемия апарат са се изтощили - състояние, наричано от инженерите "мъртъв автобус".

От NASA казаха още, че за всеки случай ще продължат да слушат за сигнал, въпреки че по-нататъшната комуникация се счита за малко вероятна след два последователни неуспешни опита за свързване. За последен път "ИнСайт" комуникира със Земята на 15 декември.

През октомври от агенцията съобщиха, че екипът на "ИнСайт" очаква до декември спускаемият модул вече да е извън експлоатация, тъй като слънчевите му батерии произвеждат все по-малко енергия заради продължаващото натрупване на прах върху тях, което им пречи да се презаредят.

"ИнСайт" кацна на Марс през 2018 г. и беше първият космически апарат, документирал трус на Червената планета. Той засече повече от 1300 т.нар. "марсотресения" със своя френски сеизмометър, включително няколко, причинени от удари на метеорити. Последният трус, регистриран от "ИнСайт" по-рано през годината, според НАСА е продължил най-малко шест часа. Спускаемият апарат също така локализира райони на Марс, застрашени от трусове. Установяването на факта, че Червената планета наистина е сеизмично активна, беше едно от главните му постижения.

Мисията на "ИнСайт" - първата сонда, проектирана да проучи дълбините на отдалечен свят, беше да изследва сеизмичните вълни, което помага на специалистите да разберат по-добре как се формират планетите.

Първоначално мисията беше планирана за две години, но впоследствие беше удължена на четири, пише БТА. От мястото си в обширната равнина, наречена Елизиум Планиция, която се намира северно от екватора на Червената планета, спускаемият апарат помогна на учените да придобият нови познания за вътрешната структура на Марс.

Изследователите казаха, че данните от "ИнСайт" разкриват дебелината на външната кора на планетата, размера и плътността на вътрешното й ядро и структурата на мантията, която се намира между тях.

"Гледах изстрелването и кацането на тази мисия и макар сбогуването с космически кораб винаги да е тъжно, завладяващата наука, която направи "ИнСайт", е повод да празнуваме", каза главният учен на NASA Томас Цурбухен.

"Само сеизмичните данни от тази мисия предлагат огромни познания не само за Марс, но и за други скалисти тела, включително Земята", допълни той.

След "пенсионирането" на "ИнСайт" NASA все още разполага с два активни марсохода на Червената планета: "Кюриосити", който се движи по повърхността й от 2012 г., и "Пърсивиърънс". "Пърси", както галено го наричат учените, пристигна в началото на миналата година заедно със своя спътник - мини-хеликоптерът "Инджинюъти", който току-що извърши 37-ия си полет на Марс. Малкият апарат вече е летял общо над един час над повърхността на Червената планета.