Инженерите на NASA откриха източника на мистериозната повреда на "Вояджър 1", заради която вместо полезни данни той изпраща повтарящ се модел от единици и нули.

„Вояджър 1“ е изминал по-голямо разстояние от който и да е друг обект, създаден от човека, като е пресякъл хелиопаузата и се е насочил към междузвездното пространство. Той продължава да изпраща полезни данни на Земята, като ни помага да научим повече за пространството между звездите извън нашата Слънчева система. Всичко това се случва, докато работи с едва 69,63 килобайта памет и отчасти с код, първоначално написан на архаичния компютърен език Fortran 5.

"Бутонът, който натискате, за да отворите вратата на колата си, има повече изчислителна мощ, отколкото космическите апарати "Вояджър" - обяснява ръководителят на проекта "Вояджър" Сюзън Дод пред NPR. "Забележително е, че те продължават да летят и го правят вече над 46 години."

На фона на всичко това е нормално от време на време да има по някое и друго предизвикателство. Особено предвид високата радиационна среда, през която апаратите се движат.

"През септември 2023 г. възниква проблем с данните, идващи от "Вояджър 1". Обикновено се предават чрез двоичен код или поредица от 0 и 1, представляващи думи, но вместо това сондата изпраща само редуващи се 1 и 0. На практика разговорът между космическия апарат и Земята продължаваше, но "гласът" на Вояджър беше заменен с монотонния тон при набиране", обяснява инженерният екип на NASA за Вояджър пред IFLScience през февруари.

"Поради този проблем учените не получават никакви научни данни или актуализации за здравето и състоянието на сондата, включително информация, която може да разкрие източника на проблема. Чрез различни косвени средства екипът стигна до заключението, че проблемът най-вероятно е със Системата за полетна информация [FDS], един от бордовите компютри на сондата. Екипът работи усилено за разрешаване на проблема, но този процес може да отнеме месеци."

През март NASA изпрати команда "poke" (сръчквам) на "Вояджър 1", която го накара да изпрати обратно показания на паметта на FDS, както и други променливи в софтуера. От нея те установиха, че около 3 процента от паметта ѝ е повредена, вероятно в резултат на това, че един чип в сондата е престанал да функционира.

"Инженерите не могат да определят със сигурност какво е причинило проблема", обяснява NASA в изявление. "Двете възможности са чипът да е бил ударен от енергийна частица от космоса или просто да се е износил след 46 години."

Екипът е подложен на натиск от времето, тъй като захранваната с плутоний система, която задвижва кораба, е на изчерпване. След няколко години може да се наложи да изключат научните инструменти един по един, за да позволят на „Вояджър“ да функционира.

Въпреки това екипът е оптимист, че ще успее да отстрани проблема през следващите седмици и месеци, което ще позволи на сондата отново да изпраща полезни научни данни.