Канадски астронавти, внимавайте как се държите на Луната! Канадското правителство обяви, че е представило на парламента за одобрение изменения в наказателния кодекс, с които да се наказват престъпления, извършени както на Луната, така и по време на пътуването до нея.

С други думи всяко едно престъпление, извършено на Луната или по време на космически полет, ще бъде третирано така, сякаш е извършено на територията на Канада.

Измененията са резултат от скорошното присъединяване на Канада към проекта Lunar Gateway, според който ще бъде изградена малка космическа станция, която ще се намира в орбитата на Луната. В него участват също NASA, Европейската космическа агенция (ESA) и Японската космическа агенция (JAXA).

Това, изглежда, означава, че досега канадските астронавти са могли да извършват безнаказано всякакви престъпления по време на престоя си на Международната космическа станция.

Дебатът за беззаконието в космическото пространство не е напълно хипотетичен. През 2019 г. родената в САЩ астронавтка Ан Макклейн бе обвинена в извършването на първото в историята космическо престъпление. Първоначално тя бе обвинена, че е използва компютър на борда на Международната космическа станция, за да получи достъп до банкова информация, свързана със нейния бивш партньор. Впоследствие става ясно, че тези обвинения са неверни. Цялата тази ситуация обаче повдигна важни въпроси, свързани с потенциалното извършване на престъпления в космоса.