Съвсем скоро ново откритие би могло да увеличи общия брой на потвърдените магнетари до 25.

На 3 юни кратка рентгенова експлозия в близост до галактическата равнина привлече вниманието на телескопа Swift Burst Alert (BAT). Допълнителни наблюдения и анализ изглежда потвърждават, че тя е била излъчена от неизвестен досега магнетар, който вече носи името Swift J1555.2-5402.

Предвид малкия брой магнетари, идентифицирани в Млечния път, всяко ново допълнение има потенциала да разшири знанията ни за тези мистериозни обекти.

Магнетарите са изключително рядък вид неутронни звезди с маса, която в началото на живота им е от 8 до 30 пъти по-голяма от слънчевата. Тяхната скорост на въртене обаче е няколко пъти по-малка, до десетина секунди на оборот.

Когато избухнат и се превърнат в свръхнова, те изхвърлят своята външна обвивка, а ядрата им колабират в едни от най-плътните обекти във Вселената – приблизително 2 пъти масата на Слънцето, побрана в сфера, широка едва 20 км.

Магнетарите са всичко това. И много повече. Както предполага тяхното име, те разполагат с изключително мощно магнитно поле – около 1000 пъти по-мощно от това на нормална неутронна звезда и квадрилион пъти по-мощно от земното.

Тези звезди са изключително трудни за засичане, което прави разбирането им доста предизвикателно. До ден днешен са потвърдени едва 24 магнетара. Съществуват още 6 потенциални кандидата. Това означава, че знаем съвсем малко за начина, по който са се образували и как са се сдобили с толкова силни магнитни полета.

Скорошно откритие постави магнетарите под светлините на прожектора – оказва се, че една от тези мистериозни звезди изхвърля мощни радио сигнали, наречени бързи радиоимулси. Допреди това те бяха засичани единствено от източници с неизвестен произход извън Млечния път.