Капсулата на NASA "Орион" се завърна на Земята в неделя след светкавично бързо обратно пътуване от Луната и се приводни с парашут в Тихия океан край бреговете на Мексико, съобщи Асошиейтед прес. Тестовият полет трябва да отвори пътя за следващата пилотирана мисия около Луната.

Капсулата навлезе в атмосферата със скорост, 32 пъти по-висока от скоростта на звука, и издържа на температури от 2760 градуса по Целзий, преди да падне в океана близо до остров Гуадалупе край Баха Калифорния. Кораб на американския военноморски флот бързо прибра апарата и тримата му мълчаливи обитатели - тестови манекени с вибрационни сензори и радиационни монитори.

NASA определи спускането и приводняването като почти съвършени.

"Развълнуван съм. Това е необикновен ден (...) Той е исторически, защото сега ние се завръщаме в космоса, дълбокия космос, с ново поколение", каза администраторът на NASA Бил Нелсън от контролния център на мисията в Хюстън.

Успехът на мисията позволява на NASA да продължи по график с подготовката за следващия полет на "Орион" около Луната, предвиждан за 2024 г. с четирима астронавти, които ще бъдат обявени в началото на следващата година. Този полет ще бъде последван от кацане на Луната на двама астронавти още през 2025 г., а целта е да бъде установена в крайна сметка постоянна лунна база. Дългосрочният план предвижда изпращането на експедиция до Марс в края на 30-те години на века.

За последно астронавти кацнаха на Луната преди 50 години, на 11 декември 1972 г., когато Юджийн Сърнън и Харисън Шмит от екипажа на "Аполо 17" прекараха три дни на повърхността на спътника на Земята. Та бяха последните от общо 12 астронавти, посетили Луната.

Снимка: Getty Images

"Орион" беше изстреляна от космическия център "Кенеди" на 16 ноември. Това е първият полет от новата лунна програма на NASA , наречена "Артемис" (Артемида) на името на митологичната сестра на Аполон ("Аполо"), пише БТА. Скоростта, с която апаратът се завърна на Земята, а именно 40 000 км/ч, е значително по-висока от скоростите при завръщане от ниска земна орбита, поради което капсулата беше снабдена с нов, усъвършенстват топлинен щит, който беше тестван за първи път в космически полет. За да бъдат намалени гравитационните натоварвания, "Орион" за кратко навлезе в атмосферата и отскочи обратно, което позволи да бъде определена по-точно и точката на приводняване.

"Не мисля, че някой от нас би могъл да си представи по-успешна мисия", каза ръководителят на мисията Майк Сарафин.

"Орион" измина 2,25 млн. километра, докато се приближаваше към Луната, след което навлезе в широка и стръмна орбита в продължение на почти седмица, преди да се отправи обратно към Земята. На два пъти апаратът се приближи на разстояние от 130 км от Луната и достигна до максимално разстояние от 430 хиляди км от Земята.