През последните 260 млн. години динозаврите се появиха и изчезнаха от лицето на Земята, Пангея се разцепи на континентите и островите, които познаваме днес, а хората бързо и необратимо промениха света, в който живеем.

И изглежда Земята отмерва внимателно цялото това време.

Ново изследване на геологическите събития показва, че нашата планета има бавен, но постоянен „пулс“ от геологическа активност на около всеки 27,5 млн. години.

Този пулс, представляващ комбинация от геологически събития, включително вулканична активност, масови измирания, реорганизация на плочите и покачване на морското равнище – е изключително бавен. За наше щастие обаче екипът отбелязва, че до следващия „пулс“ ни делят цели 20 млн. години.

„Много геолози вярват, че геологическите събития се случват в произволни моменти във времето – казва Майкъл Рампино, геолог от Нюйоркския университет и водещ автор на проучването. – Нашето изследване обаче предоставя статистически доказателства за един общо цикъл, което подсказва, че тези геологически събития имат връзка помежду си и не се случват на произволен принцип.“

Екипът извършва новия анализ въз основа на епохите, в рамките на които са се случили 89 добре проучени геологически събития през последните 260 млн. години.

Както можете да видите от графиката по-долу, някои от тези периоди са били наистина тежки – като 8 от тези променящи облика на света събития са се случили в рамките на сравнително кратък период от време, образувайки катастрофалния „пулс“.

Източник: Rampino et al., Geoscience Frontiers, 2021

„Тези събития включват периоди на масови измирания на видове както в моретата, така и на сушата, изчерпване на кислорода в океаните, континентални изригвания, колебания в морското равнище, глобални пулсации на интраплочовия магматизъм, както и на времена на промени в разпределението на морското дъно и реорганизиране на тектонските плочи“, пише екипът.

„Нашите резултати показват, че тези глобални геоложки събития имат обща връзка помежду си и изглежда идват на „тласъци“, повтарящи се на около 27,5 млн. години“.

Геолозите проучват потенциалния цикъл в геоложките събития от доста време насам. Още през 20-те и 30-те години на миналия век учените от онази епоха предполагат, че става дума за цикъл на около 30 млн. години, докато през 80-те и 90-те изследователите използват твърдят времето между „пулсовете“ е от 26,2 до 30,6 млн. години.

Сега изглежда настоящото проучване конкретизира този период на 27,5 млн. години. Изследване на същите учени, публикувано в края на 2020-та, показва, че именно през 27,5 млн. години наблюдаваме и масови измирания на видове.

Геолозите допускат, че тази цикличност може да се дължи на активност във вътрешността на Земята и на климата. Възможно е да се определя и от цикли в земната орбита.

Данните са публикувани в  Geoscience Frontiers.