Според нов доклад животните на всички континенти, с изключение на Антарктида, са замърсени с опасни вечни химикали.

Същества, вариращи от тигри и полярни мечки, през червени панди и полевки, до планктони в морето, вероятно натрупват пер- и полифлуороалкилни вещества (PFAS), като ядат риба, пият вода или просто дишат въздух, и това може да ги изложи на риск.

PFAS могат да бъдат открити в тонове промишлени стоки - от опаковки за храни и дрехи до пяна за гасене на пожари и (бивши) тефлонови тигани.

Въпреки че са полезни, тъй като устояват на вода, топлина и петна, PFAS не се разграждат в околната среда, което им е спечелило прозвището "вечни химикали".

Дъждовете и почвата по цялата планета могат да съдържат опасни количества от тези вещества.

Това е довело до широко разпространено замърсяване на живи същества според доклад, публикуван в сряда от Environmental Working Group, организация с нестопанска цел, специализирана в изследвания и застъпничество за битовите химикали.

Тамошните изследователите събрат 125 рецензирани проучвания, в които през последните пет години дивата природа е била изследвана за наличие на PFAS. Според Дейвид Андрюс, старши научен сътрудник в EWG, всяко едно от проучванията успява да открие PFAS в тестваните животни, птици или риби.

Много от проучванията са били извършвани в близост до известен обект на PFAS, например противопожарна база или промишлено предприятие.

Но често, казва Андрюс, тези проучвания не са могли да намерят незамърсена популация от животни, която да послужи за контролна група - изходна база далеч от обекта за сравнение.

"Това наистина е глобален проблем, свързан със замърсяването, и вероятно оказва влияние върху дивата природа навсякъде", казва той пред Insider.

Дивите животни по света се борят със загубата на местообитания, изменението на климата, а понякога и с бракониерството. Новият доклад предполага, че замърсяването с вечни химикали може да представлява още една заплаха за оцеляването на много видове.

PFAS може да представляват заплаха за здравето на животните

Въздействието на PFAS върху здравето на животните не е добре проучено, но при хората изследванията свързват излагането на тези химикали с някои видове рак, заболявания на щитовидната жлеза, намалена плодовитост, забавяне на развитието, увреждане на черния дроб, висок холестерол и намалени имунни реакции.

В резултат на това Американската агенция за опазване на околната среда определи двата най-известни PFAS като "опасни вещества" и работи по правила за намаляване на присъствието им в питейната вода.

Андрюс се опасява, че животните по света могат да бъдат изправени пред подобни рискове за здравето като хората, които пият PFAS.

Някои изследвания ни навеждат именно на това. Едно проучване в Северна Каролина установява, че алигаторите с високи нива на PFAS в кръвта показват признаци на отслабена имунна система.

Необходими са още изследвания, за да се разбере какъв е рискът.

Както проучванията върху плъхове не могат да предскажат резултатите за здравето на хората, така и тези върху алигатори не могат да предскажат резултатите за здравето на белите мечки.

"Определено има известна несигурност и вероятно някои различия между видовете по отношение на това как тези химикали причиняват вреда", казва Андрюс.

"Това също е уникален аспект на тези химикали: колко различни части на тялото и нашата биология могат да засегнат и да причинят вреда."

Извеждането от употреба на вечни химикали засега е бавен процес

Американските производители вече са преустановили производството на няколко PFAS, но много от хилядите разновидности все още се използват. Андрюс призовава за замяната им с алтернативни вещества.

В същото време промишлените предприятия изхвърлят PFAS във въздуха и ги изпускат във водните пътища. Почистването на тези места на емисии е от ключово значение, за да се спре натрупването на още вечни химикали в околната среда.

Миналия месец Европейският съюз публикува предложение за забрана на производството, продажбата и употребата на 10 000 PFAS. В момента то е в процес на оценка.

В САЩ Агенцията за опазване на околната среда очаква до края на 2023 г. да публикува национален регламент за PFAS в питейната вода, включително приложима максимална граница на замърсяване.

Източник: Business Insider