Наскоро учени обявиха, че са се натъкнали на миниатюрни останки от прокариоти и водорасли, пленени в кристалите на халит на около 830 млн. години. Сега те заявиха, че възнамеряват да разчупят минерала и да проверят дали тези древни организми действително са живи или не.

Първоначално екипът представи своето откритие по-рано този месец в научното издание Geology.

С помощта на проби, взети от формацията Браун от Геоложкото проучване на Западна Австралия от 1997 г., Шредер-Гомес и нейните колеги успяват да проведат изследване на непроменения халит от неопротерозойя с помощта на неинвазивни оптични методи. По този начин минералът остава непокътнат, което означава, че всичко, което се намира в него, е попаднало там в момента, в който кристалите са се формирали.

Учените използват преминаваща светлина и ултравиолетова петрография - първо с ниско приближение, за да идентифицират кристалите на халита, а след това – с до 2000x, за да изучат течните инклузии в него (когато кристалите се образуват в солената среда, в тях може да попаднат малки количества течност. Това са т.нар. течни инклузии и те реално представляват останки от водите, в които халитът се е кристализирал).

Именно посредством тези изследователски техники учените се натъкват на органични твърди и течни елементи, консистентни (на базата на своя размер, форма и ултравиолетова флуоресценция) с прокариотни и евкариотни клетки.

По-долу можете да видите видео на невероятния кристал. Обърнете внимание на мехурчето в него – именно в рамките на тази изпълнена с течност кухина се намират потенциално живите организми.

Предишни научни трудове подсказват, че ако се озоват в течните инклузии на солни кристали, микроскопични форми на живот могат да оцелеят в латентно състояние в продължение на стотици милиони години. Ето защо шансът организмите в халита да са живи е сравнително висок.

„Съществуват малки кубчета от оригиналната течност, от която са се образували солните кристали – казва Кати Бенисън, геолог от Университета в Западна Вирджиния пред NRP. – За наша изненада забелязахме и форми, каквито бихме очаквали от микроорганизми. Те може все още да са живи в този запазен микрохабитат на 830 млн. години“.

Да, разбуждането на форми на живот на 830 млн. години не звучи като добра идея. Бенисън обаче е убедена, че нямаме поводи за притеснения.

„Да, действително звучи като лош филм от категорията B. През последните години обаче са извършени множество проучвания по темата, които показват как може да се случи това по възможно най-безопасния начин“, добавя тя.