Остроклюна земна чинка (Geospiza difficilis) е вид птица от семейство Тангарови (Thraupidae). Тя е един от видовете Дарвинови чинки и живее на безводните острови на Галапагос, разположени на около 1000 км западно от Южна Америка. Нейните естествени местообитания са тропическите и субтропическите райони, които се характеризират със суха горска и храстова растителност.

Повечето галапагоски чинки се хранят със семена, цвят или насекоми. Малките, средните и остроклюните земни чинки се хранят предимно с кърлежите, паразитиращи по галапагоските костенурки и игуани.

Но не всички…

Остроклюната земна чинка е единствената птица, чиято храна се състои предимно от кръвта на други живи същества. Неслучайно земните чинки от остров Волф са известни също като „чинки вампири“. Тя пие кръвта на други птици, като накълвава и пробива кожата им в основата на перата, докато потече кръв. По този начин задоволява нуждата си от вода.

Любопитно: Дарвиновите чинки са класически пример от учебниците по биология, който онагледява черно на бяло еволюционната теория на Чарлз Дарвин за произхода на видовете. Смята се, че всички те произлизат от един-единствен вид чинки, които, носени от ветровете, долитат на островите Галапагос от Южна Америка преди около 2-3 милиона години. Когато попадат в изолация, в борбата си за оцеляване са принудени да търсят алтернативни източници на препитание поради оскъдицата на Галапагоските острови. Затова постепенно се адаптират и променят.

С течение на времето клюнът им се видоизменя, за да се пригоди до условията, в които ще търсят своята храна. При някои видове клюнът се удебелява, за да им помага да разчупват семена с по-твърда обвивка. При други видове клюнът се издължава и изтънява във връзка с предпочитанията им за меню с насекоми. По този начин първоначалният вид еволюира в различни насоки, образувайки нови видове с различна форма и големина на клюна.