Опустошителният ефект, който човечеството има върху планетата, е очевиден. Ново изследване обаче, публикувано в Microbial Ecology, показва, че природата не стои със скръстен ръце - микробите еволюират по такъв начин, че да могат да „изяждат“ пластмасата.

Учените се натъкват на все по-голям брой микроскопични организми, които разполагат с ензим, способен да разгражда пластмаса. Тези микроби биха могли потенциално да ни помогнат да създадем ензими, които да унищожават конкретни видове пластмасови отпадъци и да намалят ефектите от антропогенното замърсяване.

„Открихме множество доказателства, които подкрепят факта, че потенциала за разграждане на пластмасата на глобалния микробиом корелира силно с измерванията на пластмасовото замърсяване на околната среда, а това демонстрира ясно как природата реагира на натиска, който оказваме върху нея“, каза Алексей Железняк, сътрудник професор по биология в Технологичния университет „Чалмърс“ и съавтор на изследването, пред The ​​Guardian.

За да открият микробите, които ядат пластмаса, изследователите взимат океански проби от 67 различни места на три различни дълбочини. На по-големи дълбочини, където има повече пластмасово замърсяване, екипът открива по-високи нива на ензими, разграждащи пластмасата.

Изненадващо е, че учените установяват, че почти 60 процента от ензимите не са били откривани досега и могат да разграждат пластмасите по начин, непознат на науката. Екипът се надява, че ще надгради това свое откритие и ще създаде ензими, които да могат да разграждат по-устойчиви видове пластмаси.

„Следващата стъпка би била да се тестват най-обещаващите кандидати за ензими в лабораторията, за да се изследват отблизо техните свойства и скоростта на разграждане на пластмасата, която могат да постигнат“, каза Железняк – Впоследствие бихте могли да проектирате микробни общности със специфични деградиращи функции за определени видове полимери.“

Така че това е малко нож с две остриета. Въпреки че е много вълнуващо да видим потенциално решение за пластмаса в околната среда, също така е мрачно, че микробите са се развили само поради това колко много сме замърсили планетата.

Източник: Futurism