Зоолози успяха за изяснят как гигантските панди оцеляват на вегетарианската диета от бедните на хранителни вещества бамбукови клони, съобщава списание Science.

Екипът е измерил за пръв път дневния разход на енергия, който правят пандите. Изследвани са 5 мечки в зоопарк и 3 живеещи в естествена среда. Оказало се, че разходът на енергия е само 38% от средния за бозайниците с такава маса. Бамбуковите мечета губят по-малко енергия от коалите и се приближават по този показател до трипръстия ленивец.

Според данните от GPS пандите се движат по-малко от другите мечки. Освен това мозъкът, бъбреците и черният дроб на пандата е по-малък от тези органи при други представители на това животинско семейство. Нивото на хормоните на щитовидната им жлеза също се приближава към минималното за бозайници – като при мечките, спящи зимен сън.

Зоолозите открили характерна за пандите мутация на гена DUOX2, която води до понижаване на активността на щитовидната жлеза у хората.

Всички резултати сочат, че пандите, чиито стомашно-чревен тракт е като при хищните им предци, са се приспособили към бамбуковата храна благодарение на свръхниския разход на енергия и нивото на тиреодните хормони.

Тревопасните панди са се отделили от всеядните си роднини и минали на бамбукова диета преди около 2 млн. години. Причините за това още не са ясни – вероятно в техния ареал е имало малко животни и много хранителни растения. Пандите обаче така и не се сдобили с четирикамерен стомах като другите тревопасни, липсват им и чревни бактерии, които помагат за извличането на максимума енергия от фибрите на растенията.