Вкаменелости, открити в Китай, разкриват, че преди 250 милиона години древно морско влечуго се е хранело по начина, типичен за китовете, предадоха ДПА и Ройтерс.

Екземплярът, наречен Hupehsuchus nanchangensis, може да е филтрирал храната, подобно на съвременния гренландски или южен кит, сочи анализ на черепи на две новооткрити влечуги.

Данни за находките, публикувани в изданието BMC Ecology and Evolution, сочат, че древните животни са имали "необичайна, беззъба муцуна" с две дълги кости в горната част на черепа, пише БТА. Освен това са били с тясна долна челюст, свързана с черепа, по начин, позволяващ да разширяват устата си, за да гълтат вода.

Черепите също така са имали специфични вдлъбнатини по краищата на челюстите, подобни на тези при беззъбите китовете.

"Бяхме изненадани да открием подобни адаптации при толкова ранно морско влечуго", казва водещият изследовател Цзъчън Фан от Центъра за геоложки проучвания в град Ухан.

Влечугите Hupehsuchus са уникална група в Китай, близки роднини са на ихтиозаврите, и са известни от 50 години, но начинът им на живот не беше напълно изяснен, допълва експертът.

Филтърното хранене се изразява в това, че животното се движи във водата и извлича малки организми като крил или планктон. Тази система, действаща като гигантско сито, позволява да се отърват от излишната вода.

Изследователите отбелязват, че голямата конкуренция за храна може да е накарала древното влечуго да развие този специализиран метод на хранене.

Досега има малко доказателства, че древните морски влечуги от мезозойската ера (преди 252 до 66 милиона години) са използвали филтърна система за хранене заради липсата на подходящи характеристики във фосилните записи, отбелязва ДПА.