Човешката дейност оказва неблагоприятно въздействие върху популациите на много животни. За няколко вида обаче, сред които слоновете и тигрите, близостта с хората е от съществено значение за оцеляването им, въпреки масовата тенденция към изчезване на мегафауната, пише сп. "Сайънс адвансис", позовавайки се на резултатите от австралийско изследване.

Авторите му от университета на Куинсланд са анализирали историческото разпространение на 14 от най-големите видове животни в Азия, след което са сравнили данните с информация за съвременните им популации в 10 гори на континента.

Оказва се, че броят на някои представители на мегафауната, като малайските мечки, суматранските носорози, ягуарите и тапирите е намалял заради близостта с хората. При четири вида - тигри, слонове, диви прасета и димни леопарди, обаче се наблюдава увеличаване на популациите в райони с човешка инфраструктура, пише БТА. Учените обясняват тази обратна тенденция с мерките за опазването на природата и суровата борба с бракониерството в националните паркове, които са по-близо до населените места и по-често са посещавани от туристи. В тези райони също така се полагат усилия за възстановяване на местообитанията на животните.

Резултатите от настоящото изследване показват, че при подходящи условия някои големи животни могат да живеят в близост до човека, въпреки твърденията на природозащитниците, че хората и мегафауната са несъвместими.