По продължение на милионите години, за които хората и шимпанзетата са се разделяли в еволюционното дърво, нашите мозъци буквално са утроили размерите си, докато на маймуните са останали на практика същите.  Това, което не бе ясно на науката и досега, е как точно homo sapiens е развил мозъка си до сегашната му големина. В ново изследване учените са направили модел, които показва, как количеството на сивото вещество се е развивало през времето. Редица хипотези си оспорват валидността на обясненията в науката, от промени в диетата, подобрен поток на кръвта до промени в метаболизма, които да захранят новите неврони.

Всички те обаче не успяват да кажат много за самите сили, които са задвижили нарастването на мозъка. Според резултатите на новото изследване досегашното разбиране зад почти всички теории, че еволюцията на мозъка е била стъпаловидна, и постепенно е направила нашите предци по-умни, пропуска нещо важно. “Не е изненада, че реалността е значително по-сложна и според нас няма ясна връзка между размера на мозъка и поведението”, обяснява Бърнард Ууд от университета Джорд Вашингтон. В модела на техния екип популациите с по-малки мозъци постепенно са били изместени от популации с по-големи мозъци. Но това, което е ново и интересно е че, процесът е бил бавен и по-постепенен, а не стъпаловиден, както се е смятало досега.