Преди време учени доказаха, че бебетата още на шестмесечна възраст имат чувство за морал. Сега ново изследване реши да провери дали същото се отнася за животните, например кучета и маймуни. Оказва се, и едните и другите съдят хората според начина, по който отнасят към другите и одобряват онези, които се държат дружелюбно, услужливо и справедливо.

Учените от Университета на Киото предполагат в изследването си, публикувано в Neuroscience & Behavioral Reviews, че този тип преценка на поведението може да помогне да разберем произхода на човешкия морал.

Екипът провежда серия от експерименти, в които хората проиграват различни поведенчески сценарии пред погледа на животните, за да тестват как ще реагират на човешките взаимоотношения.

В единия от сценариите един човек се мъчи да отвори консерва и иска помощ от друг човек, който или му помага, или отказва. Понякога трети човек гледа пасивно, но не се намесва.

След това учените карат тримата актьори да предложат лакомства на животните, които са ги наблюдавали, и съобщават, че след експерименталните сценарии всички животни са показали ясно нежелание да приемат лакомство от човека, който е отказал да помогне, за сметка на онзи, който е помогнал и дори на пасивния наблюдател.

Според водещия автор Джеймс Андерсън тестовете показват, че както маймуните, така и кучетата правят социални преценки по начин, подобен на човешките деца – първични инстинктивни преценки, които могат да се окажат в основата на нашето собствено чувство за морал.

„Ако някой се държи антисоциално, вероятно в крайна сметка получава някаква емоционална реакция за това – казва Андерсън пред New Scientist.

„При хората може да има такава базова чувствителност към антисоциалното поведение у другите. По-късно, с растежа, социализацията и образованието, то се развива в пълноценно чувство за морал.“