Какво да направите, ако се събудите преди алармата?

29 декември 2016 г., 05:00
3433

Shutterstock

Много от нас започват сутринта с алармен звън. И все пак има дни, в които се събуждаме час-два преди познатият звук да се разнесе из стаята. Тогава имаме два избора: да се измъкнем от чаршафите и да дадем старт на деня –  или да се върнем в страната на сънищата.

Кой е по-добрият избор, ако не искате да се чувствате уморени и скапани цял ден? С този въпрос Science Alert се обърна към професора по медицина и изтъкнат специалист в областта на съня Тимъти Моргънтолър.

Според него първо трябва да си зададем един очевиден, и при все това ключов въпрос: „Спах ли достатъчно?“

Лесен начин да се отговори на този въпрос е да видите дали сте изкарали достатъчно часове сън. Повечето възрастни имат нужда от между 7 и 8 часа сън дневно и това няма как да се заобиколи.

Ако сте си изкарали нужната дневна доза сън, ранното събуждане е естествена реакция на организма ви от взаимодействието на две системи.

  1. Първата е известна като хомеостаза на съня – основен принцип, който ви кара да спите по-дълго и по-интензивно, когато не сте спали достатъчно.
  2. Втората е вашият циркаден ритъм или вътрешен биологичен часовник, който отговаря за това, че започвате да се чувствате уморени вечер, вместо сутрин или следобед.

Докато хомеостатичният механизъм регулира интензивността на съня ви, циркадният часовник регулира в кое време на деня тялото ви започва и спира да жадува за сън.

Така че, ако от време на време се будите рано, след като вече сте спали поне 7 часа, вероятно организмът ви иска да ви каже, че сте удовлетворили и двете системи и трябва да станете и да започнете деня. „Най-добре е, ако можете да се събудите естествено, защото сте се наспали“, казва Моргънтолър.

От друга страна, ако сте се събудили рано само след няколко часа сън, по-добре е да се опитате да подремнете още малко.

Ако ставате по-рано, отколкото трябва, не само се лишавате от сън, а от по-голямата част от REM съня – фазата, която според медиците:

  • Осигурява енергия за мозъка и тялото
  • Поддържа работоспособността ви през деня
  • Е времето, когато мозъкът е активен и сънувате

Като цяло, повечето от нас получават максимума от REM съня си между 3 и 7 часа сутринта. Така че, ако се събудите рано между тези часове и не сте спали 7 часа или повече, ще се почувствате изтощени с напредването на деня.

Накратко: ако сте като повечето възрастни, имате нужда от поне 7 часа сън – независимо в колко часа се събуждате.

Ключови думи:
Коментари