Как може да променим нашата ДНК?

01 март 2018 г., 14:40
1448

KieferPix / Shutterstock

Ново изследване установи, че енергийни практики като медитация, йога и тай-чи могат да обърнат ефектите на стреса върху нашата ДНК. Обикновено стресът предизвиква увеличаване на нивата на молекулата, наречена ядрен фактор капа В, който е свързан с реакцията на организма при стрес и как се изразяват гените ни. Тази молекула е също така ключова при реакция на на телата ни в случай на инфекция. Оказало се, че енергийните практики намаляват нивата на стрес-молекулата, както и нивата на цитокините в тялото, които също са свързани с възпалението, но на клетъчно ниво.

“Милиони хора по света практикуват различни видове медитация, йога или тай-чи и се радват на положителните им ефекти. Но вероятно и не подозират, че тези ефекти започват да се появяват на молекулно ниво и могат да променят начина, по който функционира нашия генетичен код”, обяснява Ивана Бурич, водещата авторка на изследването. “Тези практики оставят молекулярен подписа в нашите клетки, който обръща ефектите от натрупания стрес и тревожност, като променя изразяването на гените”, допълва тя.

“Необходимо е да се проведат още изследвания, за да се разберат добре ефектите в достатъчна дълбочина. Така например, необходимо е да се направи сравнителен анализа на общите ефекти от енергийните практики и промени в диетата или започването на определени видове физически упражнения”.

За целите на изследването екипът на Ивана Бурич е направил мета-анализ на резултатите от 18 директни изследвания за ролята на енергийните практики, които са обхванали 846 души и са били проведени по протежението на цели 11 години.

Psy Blog