Учени от университета на Аризона проведоха изследване, в което става ясно, че прехвърлянето на бактерии по обувките от улицата и външния свят на домашния под, щом влезем със същите обувки вкъщи, е от 90 до 99%. С други думи, това, което попадне върху обувките ни навън, е почти сигурно че ще бъде пренесено в стаите на домовете ни, ако влезем в тях със същите обувки.

Д-р Чарлз Герба  - микробиолог от университета, подчертава, че най-често  - при 96% от случите, бактерии като колиформните и Е.коли бактерията са регистрирани при хората, посещавали места като публични тоалетни със замърсени подове. "Изследването ни освен това показва, че бактериите могат да бъдат пренасяни по обувките на дълги разстояния до домовете или личното пространство", казва той, цитиран от сайта Rare.us. Проучването е установило 421 000 различни вида бактерии по обувки на хора. Сред тях били Klebsiella pneumoniae, която води до инфекции на уринарния тракт и Serratia ficaria, която може да създаде респираторни инфекции.

Смята се, че обществените тоалетни в търговски центрове, летища и на други места, посещавани от хиляди хора, може да съдържат до 2 млн. бактерии на квадратен инч. Изследване на Хюстънския университет пък показва, че 39% от обувките на хора в Хюстън пренсяли бактерията Clostridium difficile (C. driff), устойчива на лечението на редица антибиотици. Тя може да предизвика диария.

Друго изследване - от института Battelle Memorial в Щатите показва, че косенето на поляните пред къщите може лесно да доведе до пренасяне на токсини от процеса в дома. А проучване от университета "Бейлър" пък твърди, че хората, които живеят по-близо до асфалтови пътища, покрити с каменовъглен катран, са подложени на по-голям риск от рак заради токсините, които пренсят от пътищата към домовете чрез обувките.

Дъждовната вода от улицата съдържа бензин и химикали, които също може да бъдат внесени в дома чрез обувките от вън. Освен това навън има отпадъци от кучета, птици, боклук из тротоарите.

Разбира се, не може да живеем в постоянен страх и параноя за здравето. Това е безсмислено. Но има някои простични мерки, които бихме могли да предприемем, за по-здрави дни. Една от тях е да не влизаме с обувките от външния свят в домовете и в помещения като кухни, спални, детски стаи. Освен това има и друга препоръка - от университета на Аризона са открили, че прането на тези обувки с перилен препарат в перални машини намалява наличието на бактерии по тях до 90% и повече. А можем и често да почивстваме пода в коридора и килимите с дезинфекциращи, подходящи препарати.