По време на сън невроните в мозъка се свиват и това позволява на организма да се очисти от натрупалите се отпадни вещества. Но дори и една-единствена безсънна нощ, през която не сте спали, увеличава количеството протеини в мозъка, които са свързани с болестта на Алцхаймер, установи ново изследване по проблема.

Когато на участници в изследването не е било позволено да спят в продължение на една нощ нивата на струпвания на бета амилоидните протеини са се увеличили. А именно този тип струпвания са характерни за страдащите от Алцхаймер, защото с течение на времето те започват да пречат на нормалната функция на мозъка.

Д-р Ехсан Коджори, който е водещият учен от екипа, обяснява: “Ние успяхме да покажем, че тези амилоидни плаки се натрупват изключително бързо, от порядъка на дори една безсънна нощ. Тези резултати са в съгласие с предишни резултати в областта на заболяването”.

За целите на изследването учените са набрали 20 здрави участници, на които им е било позволено да спят нормален сън една нощ, но са били лишени от сън по време на следващата нощ. “Увеличаването на струпванията са били специално изразени в онези области на мозъка, които отговарят за паметта и мисленето.

Това включва хипокампуса, който е свързан с паметта, и таламуса, който е важен разпределителен център за обработка и насочване на сетивната информация към различните други центрове в мозъка”, коментират от екипа.

Намаляването на размера на невроните е до голяма степен механичната причина мозъкът да не успее да се очисти от натрупващите се протеини, в случай на безсъние. Затова е изключително важно, съветват учените, ако забележите симптоми за отслабване на паметта или други когнитивни дисфункции, да обърнете внимание и на пълноценния си сън през нощта.

Източник: Psy Blog