Благодарение на напредъка в терапията на рака повечето форми на рак на гърдата са лесно лечими, особено когато са открити рано.

Но последните гранични случаи - тези, които не могат да бъдат лекувани с хормонални или таргетни терапии и не реагират на химиотерапия - остават най-смъртоносните и най-трудните за лечение. Изследователи от университета Тулейн за първи път откриха как тези видове рак се запазват след химиотерапия и защо не реагират добре на имунотерапии, чиято цел е да изчистят останалите туморни клетки чрез активизиране на имунната система.

Процесът на оцеляване след химиотерапия задейства програма от имунни контролни точки, които предпазват клетките на рака на гърдата от различни линии на атака от страна на имунната система. Според ново проучване, публикувано в списанието Nature Cancer, това създава проблем с имунотерапевтичните лекарства, наречени инхибитори на контролните точки, които могат да убият туморните клетки, експресиращи една контролна точка, но не и други, които имат няколко контролни точки.

"Ракът на гърдата не реагира добре на инхибиторите на имунните контролни точки, но никога не е било ясно защо", казва д-р Джеймс Джаксън, доцент по биохимия и молекулярна биология в Медицинския факултет на Университета Тулейн и един от авторите на новото изследване. "Открихме, че те избягват имунното изчистване, като експресират сложна, излишна програма от гени за контролни точки и имуномодулиращи гени. Туморът напълно се променя след лечението с химиотерапия в това нещо, което по същество е създадено, за да блокира имунната система."

Изследователите проучват процеса при миши и човешки тумори на гърдата и идентифицират 16 имунни контролни гени, които кодират протеини, чиято цел е да деактивират  Т-клетките, убиващи рака.

"Ние сме едни от първите, които всъщност изследват тумора, който оцелява след химиотерапия – т.нар. остатъчна болест - за да видим какви цели на имунотерапията се изразяват", казва водещият автор на изследването Ашкан Шахбанди, доктор на медицинските науки в лабораторията на Джаксън.

Туморите, които реагират най-зле на химиотерапията, навлизат в състояние на покой - т.нар. клетъчна сенесценция - вместо да умрат след лечението. Изследователите откриват две основни популации от стареещи туморни клетки, всяка от които експресира различни имунни контролни точки, активирани от специфични сигнални пътища. Те показват, че изразяването на програмите за избягване на имунната защита в туморните клетки изисква както химиотерапия за предизвикване на сенесцентно състояние, така и сигнали от нетуморни клетки.

Те тестват комбинация от лекарства, насочени към тези различни имунни контролни точки. Въпреки че отговорът може да бъде подобрен, тези стратегии не успяват да елиминират напълно по-голямата част от туморите.

"Нашите открития разкриват колко трудно е да се елиминира остатъчната болест, включваща сенилни клетки, които активират сложни програми за имунно потискане", казва Джаксън. "Пациентите с рак на гърдата ще се нуждаят от рационални, персонализирани стратегии, които са насочени към специфичните контролни точки, индуцирани от химиотерапевтичното лечение."