Въвеждането на бактерии в туморната микросреда (ТМС) създава състояние на остро възпаление, което задейства основните клетки на имунната система да атакуват тумора. Това установи проучване, ръководено от австралийския Институт за медицински изследвания „Гарван“, цитирано от Синхуа.

Изследователският екип обяви в понеделник, че инжектирането на инактивирани микроби от вида Staphylococcus aureus в тумора стимулира клетките на първия отговор - неутрофилите, да унищожат тумора в редица животински модели на рак, включително белодробен карцином на Люис, тройно негативен рак на гърдата, меланом и рак на панкреаса. Публикуваното в списание „Кансър рисърч“ през февруари, проучване показва, че повечето солидни тумори генерират подостър възпалителен отговор, който благоприятства ТМС, стимулираща растежа на тумора и потискаща противотуморния имунитет. Обаче определени микробни препарати могат да предразположат ТМС към остър възпалителен отговор, който потиска растежа на рака.

Изследователите отбелязват, че неутрофилите по принцип защитават от болести, но те могат също така да насърчават растежа на тумора, отчасти защото произвеждат молекули, които защитават тумора и потискат други части на имунната система, пише БТА. „Тъй като атаката на бактериите е причината за съществуването на неутрофилите, ние добре знаехме, че въвеждането на бактерии ще доведе до появата на неутрофили на мястото и ще ги активира“, каза Татяна Штанова, съавтор на изследването и ръководител на Лабораторията по вродена и туморна имунология в института „Гарван“. „Открихме, че това е много ефективно, за да ги накараме да убият туморите, като разрушат матрицата им“, допълва Штанова.

Проучването установи, че неутрофилите се променят и на ниво генна експресия, тъй като започват да отделят молекули, които привличат борещите се Т-клетки като подкрепление. „Доказахме, че микробната терапия е ефективен бустер за терапия с инхибитори на контролните точки - друг вид имунотерапия на рака. Надяваме се, че този синергичен ефект в крайна сметка ще доведе до по-ефикасни лечения, за да се подобрят резултатите за пациенти с напреднали или нелечими досега ракови заболявания“, казва Андрю Ям, водещ изследовател и докторант в института „Гарван“.

Екипът планира да разработи терапията през следващите три до пет години, за да се бори с метастазите и разпространението на рака в други части на тялото, след което предстоят клинични изпитвания.