Токсични останки от опити на мозъка да се бори с инфекция водят до заболяване от Алцхаймер. Тази хипотеза идва от провокативно ново изследване на научен екип на Харвардския университет в САЩ, съобщава вестник "Ню Йорк Таймс".

Според учените, това би обяснило произхода на малките черни плаки - мистериозни твърди малки топчета, които бележат като шарка мозъците на хората с такава диагноза.

Проучването все още е в ранна фаза на развитие, но експертите в областта са склонни да вярват, че ифекции може да причиняват тежката болест със загуба на паметта, която покосява милиони хора по света и за която се смята, че ще обхваща в бъдеще европейците на далеч по-ранна възраст от предшестващите ги поколения. Смята се, че инфекциите, които е възможно да причиняват болестта на Алцхаймер, може да са включително твърде леки, за да излъчват симптоми. Те може да провокират остра реакция на отбрана на мозъка, която води до белези в него.

Идеята е изложена с данни на научната група от "Харвард", публикувани в журнала Science Translational Medicine. Хипотезата би имала фундаментално влияние върху предотвратяването и лечението на дегенеративната мозъчна болест, ако бъде доказана.

Харвардските учени докладват за сценарий, който идва сякаш от научно-фантастичен филм. Вирус, гъбички или бактерии, се прокрадват в мозъка, преминават пред мембраната му - кръвно-мозъчната бариера, която става все по-пропусклива с напредването на възрастта. Отбранителната система на мозъка се впряга да спре нападателя като прави лепкава мрежа от протеини, наречени бета амилоид. Микробът, също както муха в мрежата на паяк, се хваща в примката и умира. Това, което остава в мрежата, е плаката, която е белегът на болест на Алцхаймер.

За момента научният екип е потвърдил хипотезата в неврони, отгледани в петриево блюдо и в кръгли червеи, плодови мухи и мишки. Има още много работа по проекта, за да се установи със сигурност дали такова нещо се случва в човешкия мозък. Предвидени са планове и финансиране, включително проект с множество научни центрове за изследване на човешки мозъци.