На 1 януари тази година космическият апарат „Нови хоризонти“ (New Horizons) на NASA достигна малък обект в Пояса на Кайпер. Това е най-далечният свят, който човечеството някога е изследвал. Първоначално той бе известен като Ултима Туле, но Американската космическа агенция реши да го прекръсти на Арокот, защото предишното му неофициално име предизвикаше асоциации с нацизма*. На езика на индианското племе Поухатан тази дума означава „небе“.

Името не е избрано случайно – въпросното племе има тясна връзка с щата Мериленд, където се намира и институтът по приложна физика на университета „Джонс Хопкинс“. Именно тук работи екипът, открил Арокот (2014 MU69) през 2014 г.

„Името Арокот отразява вдъхновението от съзерцаването на небесата“, каза Алън Стърн, главният учен на мисията „Нови Хоризонти“ - И замислянето за звездите и световете отвъд нашия“.

Учените описват Арокот като космическо тяло с плоска форма, чийто диаметър достига 30 км. Съставено е от два обекта с неравни размери, които са се съединили. Плоската форма наподобява тази на Атлас и Пан (спътниците на Сатурн). До момента не сме попадали на друг подобен обект в орбитата на Слънцето.

Двете части на Арокот не са се сблъскали една в друга. Напротив, съединили са се сравнително плавно и бавно (вероятно със скорост няколко метра в секунда). „Срещата“ им не е предизвикала каквито и да било деформации по повърхността на обекта. Подобно „нежно“ съединяване е почти невъзможно да се случи днес и най-вероятно се е случило по време на колапса на космическия облак, който в края на краищата се е превърнал в Слънчевата система. Да, по повърхността му има следи от малки астероиди, но като цяло са рядкост.

* Името Ултима Туле е заето от средновековната литература и означава далечен неизвестен свят. То обаче предизвиква асоциации с „Туле“ – расистката и антисемитистка германска организация, отговорна за спонсорирането на бъдещата нацистка партия на Адолф Хитлер. За нея Ултима Туле е представлявало „рожденото място“ на арийския народ.

Източник: IFLScience