Кой би бил най-ефективният начин за една цивилизация да разпространи технологията си през галактиката (на базата на знанията ни до момента? Според грузинския физик Заза Османов посредством рояк от микро сонди. И ние бихме могли да ги засечем.

Османов започва дискусията с т.нар. Фон-Нойман сонди, които в основата си представляват саморепликиращ се космически кораб. Те лежат в основата както на сериозните научни дискусии, така и в научната фантастика. В края на краищата – в случая става дума за един от най-ефективните начини за извършване на миньорски дейности в открития космос. Османов се заиграва с тяхната архитектура и създава идеята за тяхна микроскопична версия.

Докладът му, достъпен в arXiv, посочва, че ако целта на една цивилизация е да се разпространи из Космоса, по-големите сонди Фон-Нойман няма да са особено ефективни. Ще е нужно да се кацне на скалист свят, да се съберат необходимите минерали и сондата отново да излети в космоса. Вместо това Османов предлага миниатюрни сонди, които могат да се самокопират и да се захранват единствено от материал, събиран от междузвездните облаци.

Подобни машини ще бъдат особено ефективни и ще достигат едва няколко нанометра дължина. Османов изчислява, че ако започнем само със 100 подобни сонди, и те единствено пътуват през Космоса и се самокопират през един парсек (3.2 светлинни години) от междузвездни облаци, в края на краищата ще разполагаме с 1033 микро сонди или 1000 квинтилиона. Това са няколко стотици хиляди пъти повече от броя на атомите в човешкото тяло.

За броени години този рояк от микро сонди ще промени осветеността на облака, който ги обкръжава. Според грузинския физик ако забележим, че нещо странно се случва във въпросното междузвездно пространство, много е вероятно да става дума за извънземна цивилизация, търсеща ценен материал.