Има няколко сигурни начина да проверите емоционалната си интелигентност. Все пак, за да разберете какво означава това, трябва да осмислите няколко основни качества, умения и знаци, които според психолозите са сигурните белези, че вашата емоционална интелигентност е на по-високо ниво:

1. Проявявате емпатия.

Не всеки умее да се поставя на мястото на другите. Емпатията е качество, което е все по-голяма рядкост. Емоционално интелигентните хора могат да преценят трудността на ситуацията, да се опитат да погледнат нещата през чуждите очи и да направят всичко възможно, за да не наранят другите.

2. Внимавате какво говорите.

Това не означава да не използвате никога лоша дума или ругатня, а означава, че емоционално интелигентните внимават много какво говорят, как се държат – преценяват всяка своя реакция и не действат импулсивно.

Психолозите казват, че емоционално интелигентните никога не казват: „Знам как се чувстваш!“, защото са достатъчно зрели, за да разбират, че всеки преживява нещата по различен начин.

3. Отворени сте за промени.

Да не се страхувате от промяна е също признак на емоционална интелигентност. Такива хора са напълно наясно със себе си и не се страхуват от промените. Предизвикателствата и препятствията са приемани като неизменна част от живота и като възможност за личностно израстване.

Страхът от промяна е естествен и човешки, но емоционално интелигентните могат да преодолеят тези естествени инстинкти.

4. Умеете да се поставите „на пауза“.

Ретроспекцията е една от най-добрите практики, които прилагат емоционално интелигентните хора. Вместо да се паникьосват, да изпадат в състояние на тревожност, ако например им предстои интервю за нова работа или друго притеснително, те просто „натискат паузата“, само изключват се.

Това означава, че емоционално интелигентните хора имат способността да мислят в стресова ситуация и да анализират събитията, за да вземат мъдро решение, а не да действат прибързано и необмислено. След като мине време и се помисли, е по-лесно да се направи правилният избор.

5. Справяте се по-добре в работата от колегите си.

Оказва се, че емоционално интелигентните се справят много по-успешно в работата от останалите. Това качество е съществено по отношение на служителите, но и на мениджърите, защото комуникацията значително се улеснява. Хората предпочитат да правят бизнес с хора, които харесват и на които имат доверие. Емоционалната интелигентност помага за изграждането на здрави и надеждни връзки между хората.

6. Държите на прогреса, но не на перфекционизма.

Никой не е идеален и хората с висока емоционална интелигентност отлично разбират това. Те приемат себе си и другите такива, каквито са. Това им дава възможност да поддържат гладки отношения с хората, защото нямат нереалистични очаквания и не се носят в облаците.

Това обаче не означава, че емоционално интелигентните не се интересуват от израстване и напредък – нищо подобно. Просто не са перфекционисти.