Ерата на викингите от осми до десети век е оставила траен отпечатък върху гените на съвременните скандинавци, смятат учени, цитирани от Ройтерс.

Проучването им, публикувано в Cell, изследва генетичната динамика на народите на Норвегия, Швеция и Дания две хилядолетия назад въз основа на 297 генома на древни човешки останки и данни за 16 638 съвременни скандинавски мъже и жени.

Резултатите хвърлят светлина върху миграционните модели и размяната на гени през ерата на викингите, когато викингите обикалят Скандинавия с дървени плавателни съдове и организират набези в целия обширен регион и достигат дори до Северна Америка.

Изследването установява, че жените от източния балтийски регион и в по-малка степен британските и ирландски острови имат по-голям принос към генетичния фонд на Скандинавия в сравнение с мъжете от тези региони в периода.

"Няма начин да установим с нашите данни броя на тези жени, нито дали те са пристигнали в Скандинавия доброволно или насилствено", каза молекулярният археолог Рикардо Родригес-Варела от Центъра по палеогенетика на Стокхолмския университет, ръководител на изследването.

Историци са документирали търговия с роби при викингите, които са завладявали обширни територии и са развили мащабни търговски мрежи.

"Робите са една от няколкото групи, които биха могли да обяснят моделите. Ние просто не знаем кои и какви са били тези хора", добави съавторът на изследването Андерш Готерстрьом, молекулярен археолог от Центъра за палеогенетика.

Ерата на викингите се простира от 750 г. до 1050 г. Сред значимите ранни събития в периода е опустошителното викингско нашествие в християнски манастир на английския остров Линдисфарн през 793 г., последвано от множество атаки, включително срещу Париж и Константинопол и търговски договори чак до Близкия изток.

Изследването показва, че британско-ирландските родословия са били широкоразпространени в Скандинавия през епохата на викингите. Предшественици от източните балтийски райони - съвременна Литва, части от Западна Русия и вероятно Украйна, са открити концентрирано в централните райони на Швеция и на о-в Готланд, най-големият шведски остров в Балтийско море, пише БТА. Предци от южноевропейски райони като Сардиния са били концентрирани сред населението на южните райони на Скандинавия.

Генетичният принос отвън сред скандинавците замира след епохата на викингите.

Най-старият геном, използван в изследването, датира от първи век, а най-скорошният е от 19-и век. Някои антични геноми в проучването са на хора, загинали на борда на големия боен кораб "Кронан", потънал при битка през 1676 г.

"Викингите са били интересна група хора, съществували за около два и половина века и въздействали върху света по начин, който тепърва предстои да изучим", каза Готерстрьом.

Изследването е публикувано в Cell.