Викингите често се представят като еднотипна група от русокоси и синеоки воини, които извършват набези над чуждите земи от своите северни домове. Сега обаче ново проучване, публикувано в Nature, разкрива, че тези култови нашественици вероятно са били много по-хетерогенни, отколкото въобще сме предполагали.

Оказва се, че народът на викингите е бил съставен от множество различни една от друга групи, възникнали в отделни региони на днешна Скандинавия – някои от тях дори притежават южноевропейски и азиатски гени.

В рамките на 6 години авторите на проучването извършват секвенция на геномите на 442 скелета от епохата на викингите, датирани от 2400 г. при. Хр. до 1600 гл. сл. Хр. По този начин те хвърлят повече светлина върху произхода на викингското население и показват как различните фракции в рамките на техния свят са се разпространили из Северна Европа.

„След като анализирахме генетичните влияния в тяхното ДНК от Южна Европа и Азия, което досега не е правено никога, ние открихме, че по отношение на своето генетично потекло викингите не са били само скандинавци – обяснява Мартин Скиора, един от авторите на проучването. – Много викинги имат високи нива на нескандинавско потекло – в и извън рамките на Скандинавия, което подсказва, че се наблюдава генетична миграция из Европа.“

По-детайлен анализ на данните разкрива, че населението на викингите се е насочило към различни области на Европа – норвежките викинги са отпътували за Ирландия, Шотландия, Исландия и Гренландия, докато шведските – предимно до балтийските държави. Междувременно датските викинги са се насочили към Англия, а генетичните последствия от тези международни набези са видими и днес – близо 6 процента от британското население е с викингски гени.

По отношение на набезите изследването разкрива, че викингите са пътували в семейни кръгове, за да плячкосват чуждите земи. Един от най-ранните набези, в който са участвали 41 мъже от Швеция, заминали за Салме в Естония на две лодки в средата на 8-и век, загиват при жестоки обстоятелства. Генетичният им анализ показва, че групата е включвала четирима братя, а няколко от останалите мъже са имали тесни роднински връзки.

Авторите на проучването твърдят, че са открили викинги и без скандинавско генетично потекло. Така например въпреки че двама души са били погребани по викингски обичаи в Оркни, Шотландия, те са произхождали от местните пикти и са имали генетично сходство със съвременното ирландско и шотландско население.

Следователно изглежда, че определени култури от Северна Европа са били асимилирани във викингския свят, без въобще да се смесват генетично със скандинавските нашественици.

След като анализират генетичните маркери, авторите на изследването откриват, че викингите са имали далеч по-разнообразен външен вид, отколкото се представят в популярната култура. Според Еске Вилерслев от екипа – „нашето изследване разбива съвременния образ на русите викинги – много са имали кафява коса и са били повлияни от генетичната миграция извън Скандинавия.“

Източник: IFLScience