Месеци наред COVID-19 нарушава нормалния начин на живот на почти всички хора на планетата. Пандемията ни постави в ситуация, в която излизането от дома се превърна в лукс, а на места по света в бюрократично начинание, изискващо доста време и усилия. За всичко това време хората прочетоха доста книги и изгледаха значителен дял от каталога на сериали на Netflix. На всички беше ясно, че ще дойде момент, в който скуката ще излезе на преден план.

Ако ви е скучно, трябва да знаете, че не сте единствени. Според проучване на Gallup в седмицата до 27 април, повече от 41% от американците изпитват скука през голяма част от деня от началото на пандемията.

Какво означава  да ви е скучно?

Джеймс Данкерт, професор по психология в  Университета Ватерло в Канада и съавтор но книгата „Out of My Skull: The Psychology of Boredom“ опитва да разбере по-добре какво означава всъщност да ни е скучно. Неговият екип в университета опитва да намери отговор на въпроси като: „Защо ни става скучно?“, „Какво се случва с мозъка ни, когато се чувстваме по този начин?“ и „Каква е връзката между скуката и депресията?“.

„Ние определям скуката като състояние на дискомфорт, при което искаме да участваме в нещо, но не успяваме да задоволим това си желание“, казва Данкерт.

Вашата рутина най-вероятно е била нарушена и сега не можете да изпълнявате занимания, с които обикновено сте запълвали ежедневието си.

Данкерт и неговият екип също така са провели проучване, в което са питали хората за най-лошият аспект на мерките за ограничаване на разпространението на вируса. Най-често даваният отговор е бил загубата на свобода, следван от скуката.

Разпознаване на скуката

Тъй като скуката е трудно за дефиниране състояние, то може да бъде объркано с други емоции и чувства. Не бъркайте отегчението с бездействието или почивката, които могат да бъдат добри за вас. Скуката също така не е някакъв ключ към разкриването на креативните ви способности, както твърдят някои автори. Според Данкерт чувството на скука е сигнал, че не използваме ефективно времето си, макар че искаме да го правим. Тя е индикатор, че трябва да предприемем мерки, за да променим ситуацията си.

Това, което ще направите, след като усетите чувство на скука, е най-важната част от уравнение, казва професора по психология Марк Фенске. Скучаете ли в действителност – чувствате ли се неудобно заради липсата на стимулация и ангажираност, или сте изморени, изнервени или разтревожени от нещо във вашия живот. Тези емоции не трябва да бъдат бъркани едни с други. В крайна сметка не искате да започнете да планирате сериозна промяна в живота си по време на криза, ако просто се нуждаете от кратка дрямка.

Фенске също така казва, че дискомфорта, които изпитваме, може да е резултат от объркването и дезориентацията в резултат от нарушението на нашата рутина от пандемията.

„Това е голямо смущение в чувството на хората за ритъм по отношение на нещата, които правят“, казва той, като добавя, че хората трябва да си изградят нова рутина, ако искат да свикант с новото нормално.

Рисковете и ползите от скуката

Създаването на нова рутина крие рискове. Може да се изкушите да си изградите график, които да ви постави в позиция, в която просто се „носите по течението“. Ако запълните деня си до дупка, за да сте заети с нещо от сутрин до вечер, няма да имате време да чувствате скука. Няма обаче да имате време да имате и много време за размисъл, за почивка или за спонтанни действия.

Скуката често води до социални, психологически или здравни проблеми, казва Фенске. Хората, които скучаят, често прибягват до нездравословни навици, включително злоупотреба с алкохол или наркотици.

Макар че скуката сама по себе си носи малко ползи, тя трябва да бъде разглеждана като сигнал, че се нуждаете от промяна, казва Данкерт. Реакцията ви към нея е нещото, което може да ви направи по-креативни и успешни.

„У хората съществува желание да бъде открита някаква полза от скуката. Смятам, че положителната страна на това търсене идва от факта, че то ни кара да се запитаме: „Какво е най-важно за мен?“. Това обаче е може би единствената позитивна страна на скуката“, добавя той.

Гуен Морън, съавтор на „The Complete Idiot's Guide to Business Plans“, за FastCompany.com

Източник: Мениджър Нюз