Мислите си, че сте господари на собствените си умове и тела? Не съвсем. Нашият мозък е сложно чудо на природата, пълно с множество тайни. И често ни манипулира, когато най-малко го очакваме. Така например ако се колебаем да започнем нова и непозната работа, това е знак, че съществува голяма вероятност да успеем в нея. 

Ефектът на известната личност

Ефект, който рекламодателите често използват. Идеята тук е следната - смята се, че бихме си купили продукт, ако личността, която го представлява, е известна. Ето защо имаме тонове супермодели и актриси, които са "лицето" на гримовете или дрехите. Ние сме склонни да мислим, че известните хора имат неспособност да си създадат лоша слава и подсъзнателно прехвърляме това върху продукта, който представят. По принцип, рекламата е по-лесна за известните хора, а когато става въпрос за престъпления или злополуки, обикновено те не са наказвани толкова сурово, колкото и обикновените хора.

Ефект на минувачите

Тъжно, но факт - ако човек е в тълпа от хора, той е по-малко склонен да помогне на друг в нужда, тъй като подсъзнателно мисли, че някой друг ще го направи. Преди години са проведени експерименти, изследващи явлението, а те разкриват, че щом само един човек в тълпата се притече на помощ, то и други ще го последваме. Най-важното е да се намери „герой“, който да подеме кампанията по подпомагане.

Ефект на осветяването

Случвало ли ви се е да мислите отново и отново за това, което правите?

Подобно е усещането, когато сме твърде тромави или сте носили неправилния костюм на парти. Това се нарича ефект на осветяването – буквално изразява усещането, че сме в постоянно осветени и на показ. Този тип мислене изтръгва ума ни, карайки го да вярва, че всяка наша стъпка ще бъде наблюдавана и съдена от другите хора, когато всъщност това е доста далеч от реалността.

Ефект на интернет трола

Масовите медийни платформи в голяма степен допринасят за появата на интернет тормоз и „тролване“. В интернет, под прикритието на псевдоним човешките същества могат да са много по-жестоки, осъдителни и брутални, отколкото са в реалния живот. Много по-лесно е да сме гадняри в мрежата, отколкото лице в лице и не всеки е способен да устои на изкушението да изяви гнева си, вместо да бъде мил и учтив.

Ефект на мажоретките (ефект на груповата привлекателност)

Не са ли прекрасни момичетата, които танцуват на спортни събития? Всъщност не всички са толкова хубави, това е "ефектът на мажоретките", който помага изключително на техните мениджъри. Коренът на ефекта е в това, че един човек изглежда по-красив, когато е заобиколен от група атрактивни приятели — това също е известно като "ефекта на групова привлекателност". Това се случва, защото мозъкът всъщност изчислява "средното ниво на привлекателност" в групата.